Веселин Халачев: Предприемачеството може да привлече допълнителни 10 млрд. от Брюксел

Веселин Халачев

Обединени бизнес клубове помага на българския бизнес да бъде забелязан и оценен, казва в интервю за Вевести.бг предсеателят на организацията


Веселин Халачев е председател на ОБК, член на Борда на директорите на ESBA – European Small Business Alliance. 

ОБК е неправителствена, не-политическа организация с нестопанска цел, ангажираща се със защитата на интересите на представителите на микро, малки и средни предприятия, занаятчийство и самонаетите, като ги представлява чрез действия, определени от европейското и българското законодателство.  ОБК е най-бързо развиващата се организация в България, като чрез своето развито доброволно членство, в момента в сдружението членуват над 1500 члена от цялата страна, опериращи в различни сектори на икономиката.  Юридическото наименование на организацията е: “Сдружение за подпомагане на малкия и среден бизнес – Обединени Бизнес Клубове”.

Кои са предизвикателствата пред родния бизнес по време на шестте месеца, в които България ще бъде център на Европа, г-н Халачев?

Едно от основните предизвикателства пред българския бизнес по време на българското Европредседатетлство е да направи така, че Европа да го чуе  и да го види. Да го забележи така че да припознае в българския бизнес дългосрочен и конкурентноспособен партньор. Точно с тази цел – Сдружение за подпомагане на малкия и средния бизнес – Обединени бизнес клубове организира на 16 ноември в хотел „Хилтън“ „Национален бизнес форум 2017“. (Вевести.бг е медиен партньор на събитието – бе.ред.)

Темата на форума, който вече дава заявки, да се превърне в бизнес събитието на годината, е „Предизвикателства и възможности пред бизнеса в навечерието на българското председателство на Съвета на ЕС“. Искаме малкият и среден бизнес не само да бъде забелязан, но и да бъде забелязан и разбран от българския и от европейския политически и бизнес елит. Очакваме представители на правителството, на ЕК, на ЕП, на дипломатическите мисии у нас, на търговските камари. Интересът е огромен, защото малкият и средният бизнес е гръбнакът на икономиката на страната. Надявам се, че той ще бъде проактивен по време на председателството, защото сега е времето да постави на висок глас своите проблеми, искания и предложения.

Защо мислите, че бизнесът ще бъде чут?

Защото съм сигурен, че ще използваме хъса и енергията, които българският бизнес има, за да се реализира максимално и точно сега идва неговото време. Не трябва да се притесняваме, че ще останем неразбрани. Напротив, трябва да изскочим напред, да се заявим и да използваме активно амбициите на България.  Анализаторите твърдят, че се наблюдава „остарялост“ и движение по инерция на Европейския съюз. Това обаче съвсем не е така при новите страни-членки каквато е България. Усеща се подобрения на бизнес средата. Родният бизнес  е на много добро ниво,  притежава и най-модерната техника, защото късно се възползвахме от евросредствата и сме оборудвани с най-новото. Но ни трябват пазари и благодарение на европредседателството ни ще имаме възможност да излезем навън. Можем да научим за добрите практики отвън и компаниите ни да образуват едни надеждни бъдещи партньорства за правене на съвместен бизнес.  Подобни партньорства са шанс България да усвои допълнително около 10 млрд. евро до 2020 година от Брюксел. Трябва да се отворим, да наблегнем на иновациите и да търсим пазари. Излизането ни на нови пазари ще допринесе за по-големите печалби на нашите компании. Много сме слаби в изискванията, говорим как администрацията ни пречи, без да разглеждаме нещата в детайли и да преследваме реални цели. Това ще търсим по време на форума – реални проблеми и решенията им.

Кои са другите акценти на форума?

Ще се стремим да наблегнем на темите, които най-много вълнуват бизнеса. Освен достъпът до иновации и до пазари, които са рецептата за бърз растеж, ще акцентираме и върху  насърчаване на предприемачеството, достъпът до финанси, до квалифицираната работна ръка, до работещата администрация. Разбира се, ще говорим и за единния европейски пазар и до дигиталния пазар. Ще разгледаме 10-те основни принципа от законодателния акт на Европейската комисия – Small Business Act. За съжаление, България показва слаби резултати в четири от десетте принципа, според данните за 2016-а, когато бяхме свидетели на политическа нестабилност. Тя директно се отразява и на бизнеса. Резултатите на България в най-добрия случай са около средните стойности без успехи в нито една област.

Много ми се иска обаче да не забравяме, че подпомагането на малкия и среден бизнес е една от основните политики на Европейската комисия. Повечето от европрограмите са насочени към него, все пак той обхваща 99.8% от европейската икономика. Така че в тази посока има изключително много инструменти за подпомагане. Неслучайно и в европейския бюджет за 2018 година е казано, че приоритет трябва да бъде младежкото предприемачество, борбата с младежката безработица и в частност подкрепата на предприемачеството и малкия и среден бизнес. Такива инициативи винаги са  полезни. Вижте колко успешно заработи мярка, наложена от британците, която обаче се подкрепя и от ЕК – да се подпомогнат младежите и хората над 55 годишна възраст да станат предприемачи. Така те ще внасят пари в хазната, а няма да теглят от нея.

Кои са възможностите за финансиране пред малкия и средния бизнес? Какво да направят предприемачите?

По отношение усвояването на евросредства България е сравнително добре, когато говорим за европейските програми, управлявани на национално ниво. Това са ОП „Иновации и конкурентоспособност“, Програмата за развитие на селските райони. Но сме на последно място по отношение усвояването на средства, които се управляват директно от Европейската комисия и се кандидатства директно в Брюксел. Това са 192 програми. Няма да спра да апелирам към българския бизнес да бъде по-активен, защото чрез тези програми в страната ни до 2020 година могат да влязат допълнителни 10 млрд. евро. Необходима е малко повече информираност от страна на бизнеса. Там например има един прекрасен инструмент по „Хоризонт 2020“, наречен Инструмент за малките и средни предприятия. Той финансира проекти до 2.5 млн. евро. Има и други като Fast tracto innovation. Просто българските компании трябва да търсят информация и да кандидатстват. Обединени бизнес клубове пък може да им помогне с това.

Западните Балкани са сред приоритетите на Българското европредседателство. Какви са отношенията между родния бизнес и останалите балкански държави?

Силно се надявам, че по време на българското Европредседателство ще се увеличат партньорствата между родни компании и такива от Западните Балкани, защото има много какво да се желае в това отношение.  Нашето сдружение – Обединени бизнес клубове, вече постави началото на успешна инициатива – да развиваме отношения със страните от Западните Балкани. Само за няколко месеца  създадохме прекрасни релации с хърватската организация на малкия и средния бизнес. В момента изграждаме съвместна бизнес организация между България и Македония, която се надявам да стане факт по време на европредседателството ни. Подобна инициатива имаме и със Сърбия. Имаме прекрасни пазари с много добре насочен поглед към България като китайския, тези на държавите от бившия Съветски съюз. Но те имат изисквания за по-сериозни количества, които държавите от Балканите не могат да изпълнят. Но ако обединим усилия, ще бъдем сериозен фактор на тези международни пазари.

Бъдете първият коментирал

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.