Бай Иван – най-големият душманин на екологията

Стоил Стоилов, общественик

Общественикът и изборен експерт Стоил Стоилов. Снимка: Личен архив

Цитат от учения човек Иван Ангелов, директор на дирекция „Опазване чистотата на въздуха и предотвратяване на замърсяването“, МОСВ:

„В момента се работи по това да бъде засилен контролът върху изпускателните средства на моторните превозни средства, защото по различни данни от различни източници между 20 и 60 процента от автомобилите у нас са с да го наречем промени в изпускателните системи. 

Край на цитата.

Този текст, уважаеми читателю, е най-малко за екологията. Тези дни ни казаха, че ще ни спират колите от движение, ако не можем да покрием някакви еко-норми. Според КАТ над една трета (33%) от колите в София нямало да минат теста. А според оня учен човек по-горе може да са и 60%.  Според Столичната община пък 60% от мръсотията във въздуха се дължала на колите. Това последното не го вярвам. По разни анкети хората мислят, че на колите се дължи не повече от 20 – 25% от мръсотията във въздуха. В малките улички зад Плиска мирише на дърва и кюмюр, а колите не вървят на дърва, даже и най-мръсните дизели. Няма и кой знае какво движение из квартала. По празниците София се изпразни от коли и пак беше с мръсен въздух. Така че, тая работа с колите е афиф. Чуха се гласове, че на старите коли такъв им им бил стандартът. Те ще си пушлявят законно щото към деня на производство преди 25 години нямало подобни норми.

Хайде да вземем един обобщен притежател на стара кола.  Който се разпознае в нея да мисли как го управляват. И за кого да гласува като му дойде времето.

Ще кръстим нашия герой бай Иван щото пишем на Ивановден.

Преди 10 години, когато Бай Иван е бил висок, строен, умен и красив левент на 50 години, си е купил VW Пасат комби на 15 години. Веднага му е сложил газ за по-евтино и му е махнал катализатора, щото вече бил сдал багажа. Следващите 5 години е джиткал насам-натам по 15-18 000 км. на година. След това бай Иван остава на минимална заплата, не джитка насам натам, но си поддържа пасата и кара по 3000 до 3500 км. на година. Едно море 1000 км. два – три излета на палатка из родопските язовири още 1000 км. и десетина сбирки с приятели по вили и селски къщи още 1000 км. И малко из София ако много се налага да се превози нещо тежко. Кара си бай Иван пасата само от края на април до началото на декември. Плаща си данъка, гражданската, винетката и редовно минава на преглед.

Сега да мислим по-мащабно, като истински общински и министерски началници и управленци. После ще се върнем при бай Иван.

По данни от юни, 2017 в Родината има над 4 милиона превозни средства, от които  над 1.7 милиона са над 20 години. В София колите са близо 900 000. По неофициална информация са над 1 милион.

Да смятаме. Ако от КАТ са прави и в София една трета (33%) от колите няма да минат еко-теста на газ-анализаторите на пътя, то това значи 300 000 коли само в София. Ако приемем, че те са над 20-годишни, трябва да се запитаме:   колко от тях ще си купят катализатори и дали изобщо е възможно тези коли да станат екологични според исканията на общинарите?  А колко са за страната? Леките коли са 3.2 милиона. Ако 33% няма да минат теста, това са над 1  милион леки коли. И като знаем, че най-голям е броят на колите над 20 години, логично е да предположим, че именно те няма да минат еко-теста. Какво излиза – над 1 милион коли, от които 300 000 само в София ще отидат почти веднага за скрап поради факта, че е неизгодно в тях да се наливат пари за каквито и да е катализатори и други джаджи, които да ги направят годни за еко-движение.

Сега да се върнем при бай Иван.

Замърсява ли много бай Иван околната среда? И да и не. Да, когато пали на бензин ако е много студено и спира да замърсява като мине на газ след  2-3 минути.  Изобщо бай Иван не замърсява много, просто, защото кара колата си рядко и има много малък годишен пробег.

Иска ли бай Иван по-нова кола?  Иска, разбира се, да не е луд да не иска. Иска кола с ЕВРО – 6 като на редактора. Но е безсмислено да си купува, защото вложените пари ще са неоправдано много за нуждите, които има. Тези скромни нужди се покриват засега на 100% от 25-годишния пасат. И защото бай Иван вече е на 60 години, охранява един строеж за минимална заплата (нищо, че знае 2 чужди езика) и чака пенсия след 5 години. После може и да не му се кара кола или пък да не може да кара, щото недовижда.

Какво предлагат сега на бай Иван екологичните талибани от КАТ и Столичната община?

Нищо , но от сърце и с европейски аргументи. Спират го от движение, глобяват го 50 лева и го пращат да си купи и монтира катализатор. После пак го викат на проверка в КАТ, която не се знае колко ще му струва. Цената на катализатора, който Бай Иван трябва да си купи е около 500 лева и още малко за монтажа. Да го сложим 600 лева. Тя колата му едва ли струва толкова. При това няма гаранция, че катализаторът ще вкара пасатчето в еко-нормите. Това, че кара на газ и че кара малко (под 4000км. на година) няма значение. Това, че в цената на горивото има акциз и данъци, от които да се вземе за екологията за управниците няма значение.  Нали замърсителят плаща, бе тарикати? Не е ли логично в цената на горивото да е заложена компонента, която да осигури тази справедливост. Много караш – много плащаш. Екологичните разбирачи не се интересуват колко замърсява един 15 – 20 – 25 годишен микробус за зареждане на магазини с 40 – 50  или 80 хиляди км. годишен пробег из града.  Те бръснат наред – и микробуса, и пасатчето на бай Иван с един бръснач.

Чувам как циниците подигравателно ще кажат, че кеф цена няма и ако иска да има кола и да ходи на палатка, бай Иван трябва да паркира едни десет хиляди лева (даже по-добре евро) пред блока. И пак да кара по 3-4 хиляди километра на година, ама с катализатор. И да го сменя редовно. И да спи под колата, за да не го откраднат, щото в катализатора имало платина или нещо друго, което става за крадене. Някой знае ли колко крадци на катализатори за хванали от МВР. Щото с хващането на убийците работата не върви много още от 90-те години на миналия век, та  не знам с крадените катализатори как стои работата…

Слуша и се съгласява тъжно  бай Иван… С дебел портфейл лесно се купува…

Искам да питам разбирачите по замърсяването знаят ли колко са бай Ивановците в България? Знаят ли колко хора по села и градове поддържат колите си само за да си свършат някоя работа от време навреме. Или да отидат на лекар до областния център, щото в тяхното село или град вече няма болница? Хайде бе, еко-разбирачи, нали вземате решения и правите политики, базирани на факти? Кажете колко българи ще останат без кола заради екологичните ограничения, които ще налагате строго с мобилните газ-анализатори? Ако не знаете, аз ви ги сметнах по-горе. В една от най-бедните държави на Европа над 1 милион души ще се изправят пред дилемата дали да вложат над една минимална заплата в кола, която струва под една средна, че и под една минимална заплата. И не са даже 1 милион. Много повече са. Цели семейства трябва да мислят над задачата.

И на какво основание ще дискриминирате хората по признак „местоживеене“? Софиянци ще ги мачкаме с глоби, а тия от Пет Кладенци, русенско и Горно Уйно няма да ги мачкаме. Те нека си дишат пушилката от пернишките печки. Какво правим с Кърджали и Разград?  Там няма ли стари коли? Или ще стане етническа разправия и по-добре да си траем?

Браво на еколозите от столична община и подобните на тях в цялата страна!

Толкова ли е трудно на тежък контрол да бъдат подложени само търговските превозни средства – камиони, микробуси, пикапи и др, които по занятие са непрекъснато в движение и техният дял в замърсяването е несравнимо по-голям от личните автомобили?  Какво постигнахте като вдигнахте цената на билета? Има ли вече анализ за ефекта върху трафика? Намаляха ли колите по улиците на София?  Моите сметки показват следното: – От Младост до Люлин и обратно 4 билета за 6.40 лева на човек. Значи с парите на 4 души се купува 10.66 литра дизел. Достатъчно  същите 4 човека да стигнат от София до Стара Загора. А не от Младост до Люлин и обратно. Браво!

И откъде са данните, че 60% от замърсяването са от старите превозни средства?  През лятото няма ли стари превозни средства? Защо лятото не мирише на твърдо гориво? Има ли анализ колко абонатни станции са се изключили от Топлофикация и ползват само топла вода?  Има ли анализ дали несправедливата такса „сградна инсталация“ допринася за изключване на цели входове от парното. Има ли достоверна информация колко точно жилища се отопляват на твърдо гориво? Има ли информация дали в жилищните блокове вече няма печки на твърдо гориво, камини, камини с водна риза на пелети, дърва или въглища. Защо никой не говори за промишлените горивни инсталации, локалните отоплителни инсталации по хотели и др.? Там всичко ли е наред? Теменужки ли излизат от комините? Няма ли други инструменти за намаляване на вредните емисии – например при очаквано замърсяване да се спре влизането в центъра на коли с по-малко от тима души или един ден да се карат четните номера, един ден нечетните.

Изобщо пита ли се някой ако в понеделник метеорологичните компоненти са били X, Y, Z и е имало мръсен въздух, какво се очаква във вторник, сряда и др. дни, ако очакваните метео-компонентите са пак X, Y, Z?  Няма ли хората пак да си запалят същите печки на твърдо гориво, няма ли пак да плъзнат из града с таралясниците си, няма ли пак циганите да метнат в кюмбето две – три гуми-мишелинки, няма ли баровецът да си палне камината и да си сипят по едно джони с мацката? На лавандула ли ще мирише вторник, сряда и др. дни докато духне вятър. Миналата година нямаше ли пушеци? Не сме се изместили на екватора. Все в тая дупка Софийско поле сме си.

И като го предполагаме защо не вземаме мерки – здравни препоръки по телевизора, временни забрани за движение на някого, безплатен транспорт, указания какво да се прави в детските градини, училищата. И останалите 100 мерки, за които ни баламосват по телевизорите от десетина деня. Великден дойде бе, хора!

Хайде сега малко да смятаме пари. Правят ли връзка умните началници между броя работещи на минимална заплата (403 000 души от общо 3.7 млн. работещи), минималната издръжка на живот на едно лице (575 лева) и броя коли над 20 години, които трябва да си сложат катализатори за по 500 – 600 лева?

Защо пърхащите госпожици из разни студия тази сутрин, утре вечер не запитат колко от новите коли са продадени на физически лица и колко на фирми? Колко от новите коли са продадени на държавни и общински органи? Помните ли кметовете на Балчик, Варна, Хитрино и др. със скъпите лимузини? Как в нежните кухи главици не се ражда мисълта, че луксозното потребление особено на държавата изяжда ресурса, който би трябвало да се просмуче надолу по скалата на доходите и да стигне до нашия бай Иван? За да може той да зареже 25-годишната си щайга и да си купи поне 6 – 7 годишна по-екологична колица… Мъгла в главиците на коментаторките… Там е еко, няма лифт, няма дейност, резерват и защитена територия.

Задава си много въпроси бай Иван. Слуша телевизиите, сменя каналите, но отговори няма. Бай Иван вече разбра, че не трябва да упражнява домашно насилие над жените, че трябва да уважава някой си джендър, че може да става от мъж жена и обратно когато си поиска. Разбра, че еколозите не били против лифта, а само против Цеко, Меко, Мако, Тако и Дако. Ами ако му поискат подкуп на пътя? Бай Иван даже не допуска тази мисъл. Тука не стават такива неща!

Всичко разбира бай Иван. Той не е глупав човек.

Не разбра само защо искат да му пратят без време пасатчето за скрап, а него на майната си с благородни екологични мотиви. И не само него.

На майната си отиват над 1 милион бай ивановци от София и цялата мила Родина.

Общината и държавата ви казва в прав текст: „Вие сте над един милион неудачници, мърлячи и мързеливци, които нямат по 10 – 15 хиляди лева за по-нови коли и даже 500 лева за безсмислената инвестиция в катализатор на изгнилата ви трошка. Вие сте лузъри, но ще дишате по-чист въздух. Целувайте ръка.

 

1 Коментар

  1. И една добавка. Новите коли са по-еко само в периода от първата капка бензин до последната. Хайде да се замислим дали е много еко процесът на производство и последващо утилизиране (разкомплектоване, претопяване и преработка на течностите и пластмасите). Знаем ли къде се добиват металите, медта, лития, и нефта за пластмасите? В страни, в много от които е безкрайно мръсно – Замбия (медния пояс), Нигерия, Либия, Южен Судан и др. страни). Хайде сега да помислим докъде ще стигнем, ако богатите страни минем само на нови коли до 5 години и стане много чисто, Какво ще стане с бедните страни. Там ли ще загробваме старите си коли и акумулатори, там хората да мрат ли от нашите боклуци? Отдавна е доказано, че истинската екология е сумарното намаляване на потреблението. Независимо дали на нас ни изнася или не. Да не се окаже, че пасатчето на бай Иван е по-еко за 25 години умерена експлоатация, отколкото производството, експлоатацията и рециклирането на 5 нови БМВта с ЕВРО… 10. И после като започнат да идват от Африка към чистия въздух на Европа да не се чудим. Тези хора знаят къде е чисто и хубаво. И подозират, че при тях не е чисто и хубаво и заради нашата лакомия.

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.