Машинното гласуване – вълчи капан или изборна панацея?

ГЕРБ като най-голяма парламентарна партия трябва да поеме отговорността за дебат по въпроса, защото един пробив и провал на вота може да срине управлението, тъй като отговорността за тяхното провеждане носи Министерският съвет

Евгени Петров

„Ако има закон, който ни задължава да хвърчим като пеперуди, ние няма да хвръкнем като пеперуди, нали така?“

Така в кръга на шегата, но и не съвсем един от говорителите на ЦИК Цветозар Томов коментира задължението на комисията да осигури на всяка цена и във всяка секция машини за гласуване, както е според приетите поправки в Изборния кодекс.

Иначе казано – законът си е закон, но когато е неизпълним?

„В някои специфични видове секции би имало проблем да се инсталират машини за гласуване, при сегашното законодателство“, деликатно предупреди в интервю за програма „Хоризонт“ на БНР Цветозар Томов.

„Секциите в чужбина, по сегашния закон, се създават 21 дни преди изборите. Тогава се определят и местата. Сегашният режим на откриване на секции извън страната не дава възможност да се въведе машинно гласуване там, защото сроковете, в които се определят местата за гласуване, са прекалено кратки“, обясни той. Томов очерта примера с машинното гласуване в чужбина като проблем, който изисква намесата на Народното събрание.

Да припомним, че ЦИК вече публикува официална покана за определяне на прогнозна цена за производство, закупуване, наемане – дългосрочно или краткосрочно (еднократно) и доставка в страната на не по-малко от 12 500 специализирани устройства за машинно гласуване.

ЦИК беше осъдена от Софийския административен съд

да въведе машинното гласуване във всички секции до половин година.

Делото беше заведено от бившите депутати и настоящи членове на „Демократична България“ Мартин Димитров и Петър Славов.

Това дотук е хронологията и на пръв поглед не предизвиква кой знае какви тревоги освен сериозното охарчване на държавата, която трябва да плати минимум 15 милиона лева за машинното гласуване, което е отделно от гласуването на хартия с бюлетини.

Въпросът дори не е „дали си струва“, защото „демокрацията не е евтино удоволствие“, което предполага еднозначен отговор: Ще платим“. Но без промяна на закона не можем „да хвърчим като пеперуди“, защото възниква наистина въпросът за снабдяването с такива машини на изборните секции в чужбина, на кораби, на подвижни секции по домовете на хората, в местата за изтърпяване на наказания, в болници и т.н.

От ЦИК повдигнаха и въпроса с логистиката – обслужването, гарантирането на сигурността на софтуера и съхранението на склад на най-малко 12 500 машини при сигурни условия и охрана…

Преди няколко седмици, във връзка с проблемите с Търговския регистър у нас отново се заговори за сигурността в киберпространството. Тогава председателят на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов припомни, че в много страни вече са силно предпазливи спрямо машинното и електронно гласуване /между двете има съществена разлика/ и напомни за опитите за намеса на Русия в изборния процес в САЩ през 2016 година, както и отказа на Холандия от машинното гласуване през 2016 година.

Тъй като става дума именно за машинно гласуване и за опасенията на холандците от външна намеса, си заслужава да припомним следното от началото на февруари 2017 година, когато въпросът за осигуряване на машини за гласуване също беше актуален:

„Служебният министър-председател Огнян Герджиков съобщи в сряда, че е възможно България да внесе машини за гласуване от Холандия. Страната вече няма нужда от тях, защото след 10 години опит установи, че машинното гласуване не е сигурно и се отказа от него.

И минава на гласуване чрез хартиени бюлетини.

Експерти по изборния процес изразиха опасения, че машините за гласуване са уязвими на кибератаки и това може да постави под съмнение честността на вота на 26 март у нас…Причината е, че се е оказало, че софтуерът на машините предполага възможност резултатите да бъдат манипулирани“.

Според политолога и експерт по изборния процес проф. Димитър Димитров /в навечерието на последните парламентарни избори/  „В Холандия прецениха, между другото, те са имали проблеми със софтуера и предходно, че няма друг начин да бъде защитена изборната процедура от евентуални кибератаки, киберпрестъпления, освен просто да не се използват машини.“

Особено след нестихващите скандали в САЩ за кибернамеса в изборите им, непрекъснатите информации за хакерски атаки и нашите проблеми с Търговския регистър е повече от необходимо да се постави въпросът – трябва ли на всяка цена следващите избори да бъдат проведени и с машини за гласуване?

И като следствие от този въпрос произтича следващият: Не закъснява ли парламентът с неговото обсъждане и евентуални промени в Изборния кодекс /ИК/, свързани със задължителността на машинното гласуване.

Причините да се обсъдят подобни промени са най-малко три:

Първата е, че според изискванията на Венецианската комисия всякакви промени в изборното законодателство трябва да се правят не по-късно от 6 месеца преди изборите. А евоизборите са през май догодина. Тоест, ако искат всичко да е ясно в посочените срокове, депутатите трябва да се заемат с проблема още в началото на есенната парламентарна сесия.

Втората причина е свързана с изброените вече опасения от ЦИК – за възможността в кратки срокове /по-малко от 21 дни/ да се доставят машини до всяко място в чужбина със секция, в подвижни секции, за складирането и опазването на самите машини и т.н. При липса на законови промени подобен проблем може да компрометира изборите, а какво ще отсъди съдът при едно обжалване никой не знае.

Третата е може би най-опасната – при тези примери, изброени по-горе, а вероятно и други, се отваря безбрежна възможност за спекулации, съмнения и обвинения за манипулиране на отделни машини или дори на целите избори от изгубилата страна. При българския манталитет да се обвиняваме във всичко и да търсим причините за изборната загуба другаде, машинното гласуване рискува да взриви самия изборен процес. Достатъчно е чрез провокация да се компрометират само няколко секции и всички останали могат да бъдат поставени под съмнение.

А в тази ситуация, непозната досега у нас, може да се стигне и до падане на правителството и назначаване на служебно под ръководството на президента. Малка вероятност, но кой може да си позволи да я пренебрегне?

Машинното гласуване крие повече рискове, отколкото преимущества

и световната тенденция е държавите да отстъпват от него, вместо да бъде по-широко използвано. Такива констатации, направени от държавната фирма „Информационно обслужване“, са представени в началото на септември миналата година на съвместна среща между Централната избирателна комисия (ЦИК) и изпълнителната и законодателната власт. Вероятно и сега позицията им ще остане същата.

Ето какви неща чакат да бъдат преценени в парламента при един дебат за промени в Изборния кодекс, каквито неминуемо ще има, както има преди всеки избори.

И колкото и непопулярен да е подобен дебат, той трябва да започне и именно ГЕРБ като най-голямата и управляваща партия трябва да го предложи. Непопулярен, защото предимствата на машинното гласуване по дефиниция са безспорни и са изтъквани неведнъж. Но трябва да се отчетат и недостатъците и в един обективен дебат трезво да се преценят.

 

5 Comments

  1. Наш патент е да „настъпваме мотиката“ по няколко пъти докато се усетим от къде ни идва удара! Очевидно е рисковано да се гласува машинно, но ние все пак ще опитаме!

  2. Всички негативни неща, свързани с машинното гласуване са преодолими и се използват единствено за заблуда на незапознатото със същността на техническата реализация на машините мнозинство от населението. Финансовите проблеми са преувеличени – хардуера е почти еднократен разход, а софтуера не е от най-сложните.
    Възможните вмешателства в изборния процес са в пъти по-малко от сега осъществяваните груби нарушения.
    Основната опасност е преднамереното опорочаване на изборите, което е безпроблемно за партиите на статуквото. Поради това няма да има нито машинно нито електронно гласуване.

    • Анонимния, а защо Холандия се отказа от машинно гласуване?!? Аман от десебилни провокации!

  3. При тия условия,50 милиона +15-20 още и маниполирани или оспорени избори, след 3 месеца още толкова плюс главоболието.Къде е Киро на кирия ?

  4. МНОГО ТОЧНО НАВРЕМЕННО ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ.ТОВА КРИЕ ОПАСНОСТ ОТ КАСИРАНЕ НА ТИ Я ТОВА Е ЦЕЛТА НА Б С П

Коментарите са ограничени.