Димитър Маргаритов: Онлайн пазаруването води до необмислени покупки

Кадър: тв Европа

В последно време онлайн търговията бързо и стремително навлиза в т.нар. социални мрежи и това крие някои рискове за потребителите, отбеляза в предаването „Темите“ по тв Европа Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП).  

„Единият риск е, че там се появяват мними търговци. Хора, които в своите профили предлагат определени стоки или услуги и после много бързо този профил изчезва, регистрира се друг и т.н. Това, според мен, е един от „дефектите“ на социалните мрежи – че те позволяват почти ежедневно да бъдат акумулирани милиони профили, част от които за съжаление са направени единствено с цел измама“, посочи Маргаритов. Той уточни, че това е въпрос, с който се занимават основно специалистите по киберсигурност.

Маргаритов открои обаче друг, по-малко коментиран, но заемащ все по-голямо значение за потребителското поведение в социалните мрежи фактор – т.нар. психологически момент. „Той е свързан с общуването на реалните потребители в тези мрежи и със случващото се в резултат на това общуване по отношение формирането на потребителските решения, които те взимат в даден момент“, обясни председателят на КЗП. Той добави, че „много потребители ежедневно качват снимки, информация къде са ходили, как изглеждат, с кого се познават и т.н. и това безспорно се отразява на решенията, които техните приятели и познати в тази социална мрежа вземат като потребители“.

В подкрепа на това твърдение Маргаритов цитира проучване, според което най-вече представителите на т.нар. миленуим поколение (родените през 80-те и 90-те години на XX век), които и престояват най-дълго време в Интернет и социалните медии, са склонни да вземат спонтанни решения за покупка под въздействието на рекламите и поведението на останалите в свързващите ги мрежи. В пряка връзка с това са и данните от друг сондаж в САЩ, който сочи, че повече от половината американци в този възрастов диапазон нямат абсолютно никакви спестявания. „В повечето случаи това е така не защото те не изкарват никакви пари, а защото предприемат редица действия и си купуват какво ли не. А в много голяма степен вече и от облъчването от присъствието си в социалните мрежи и от това, което се случва там“, коментира председателят на КЗП.

В хода на разговора Маргаритов посочи, че наред с проверките по постъпващите жалби и усилията за съдействие на потребителите да възстановят нарушените им права, Комисията търси решението и на глобални, принципни въпроси в областта на електронната търговията. Той даде пример с опита на институцията да накаже физическо лице за заблуждаваща информация за предлаган от него артикул в онлайн платформа. „Отпреди няколко дни има решение на Съда на ЕС в Люксембург по повод запитване на Административния съд във Варна по един наш казус, който касае предлагането на стоки от физически лица в социалните медии и в онлайн платформи. Санкционирано от нас лице е обжалвало нашето решение, като се опитва да се оправдае с аргумента, че не е търговец и не подлежи на този режим. Отговорът на Люксембургския съд е, че не може да се приеме априори, че всеки, който предлага в онлайн пространството нещо срещу заплащане, се счита за търговец. Това обаче трябва да бъде преценено в зависимост от всеки конкретен случай“, разказа председателят на КЗП и подчерта, че Комисията ще изчака с любопитство и внимание решението на Административен съд Варна.

На финала Маргаритов добави, че с принципен подход трябва да бъдат изчиствани големите въпроси в сферата на потребителската защита, сред които и измамите в интернет. По думите му тези стоящи на дневен ред въпроси в значителна степен се дължат на пропуски в настоящата нормативна уредба. Според него, обаче много от тях ще бъдат преодолени с влизането в сила на правилата, заложени в т.нар. Нова сделка за потребителите, която се очаква да стане действащо законодателство още в рамките на настоящия мандат на Европейската комисия.

Бъдете първият коментирал

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.