Фейсбук избухна срещу идеи на КФН „бонус-малус“ да се обвързва с досието на автомобила

Вевести ви предлага да се включите с мнения в обсъждането на новата система

С новата система „бонус-малус” ще трябва да внимаваме какви коли купуваме. Когато автомобилът втора ръка е бил управляван от водач с много провинения, това ще се отрази на размера на „Гражданската отговорност”. За това предупреди зам.-председателят на Комисията за финансов надзор Владимир Савов от екрана на НОВА.

„Идеята на тази система „бонус-малус” е купувачът да внимава, когато купува кола. Възможно е този автомобил да е бил на неизряден шофьор. Системата е смесена. Тоест, следи се както МПС-то, така и собственикът”, обясни заместник-председателят на КФН.

ХХХ

Фактът, че именно в КФН се разработват правилата за въвеждане на системата, за която се говори от години, още повече споделен от зам.-председател на комисията ги определя с висока степен на достоверност.

Но това поражда много въпроси и основно означава отново необяснимо обвързване на персоналната застраховка ГО, която е на водача с автомобила. Защо особено при препродажба „тежестите“ на автомобила, т.е. на „тенекиите“ да обвързват новия водач е въпрос без логичен отговор.

Ето и мненията

Борис Марков, политик и общественик:

Когато “гражданската” е на автомобила, над 3 милиона автомобили са задължително клиенти на застрахователите. Ако е персонално на човека, както би трябвало да е, вече нищо не гарантира на застрахователите, че всички с шофьорски книжки ще сключат такава. Ще трябва и да поддържат регистър на шофьорите, което е разход за тях. По-евтино и лесно им е да поддържат единствено регистър с автомобилите.

Затова са всички гимнастики, нагласистики и безумни аргументи за комбинирането застраховката да е хем на колата, хем на шофьора. Друга причина няма.

Емил Кошлуков, програмен директор на БНТ:

Предложението за вдигане на застраховката на автомобила до 400% при това, е доста странно. Автомобилите не правят нарушения, шофьорите ги правят. И ако вие си купите такъв автомобил, който е тежък рецидивист според тези застрахователи, ще плащате 400% повече. Само на мен ли ми изглежда безумно това? Ако някой се напие с водка и извърши престъпление, цената на водката ли трябва да вдигнем? Съвсем абсурдно взе да става в родината…

Стоил Стоилов, общественик и изборен експерт:

Чета доста отрицателни мнения от хора, които имам за компетентни юристи. За мен застраховката трябва да върви с водача, а не с тенекиите, наречени превозно средство. Малоумно е наследяването на застрахователни тежести от предишния собственик.

КФН обяснява, че въвежда отговорност и за водач, и за автомобил, за да предотврати злоупотреби от водачи-нарушители, които се отървават от автомобилите си. Ако Комисията иска да улесни застрахователните компании, като вменява отговорност на хора, които нямат вина, то възниква въпросът какви юристи работят там и в чий интерес работят.

Ваня Нушева, програмен директор на Трансперънси интернешънъл:

Ако „независимата“ КФН смята да пробута предложения вариант на „Бонус-масул“ за „Гражданска отговорност“, то сериозно се е объркала. Предложеният вариант нарушава основни принципи в правото и е откровен лобистки начин за трайно драстично и неотменимо вдигане на цената на „Гражданска отговорност“, защото:

1) вменява автоматично отговорност за чужда вина, като санкционира нов собственик на автомобил, управляван от предишен собственик-нарушител (недопустимо е носенето на отговорност за чужда вина – според основни правни принципи вината и отговорността е лична и това изобщо не подлежи на коментар в който и да е клон на правото);

2) предвижда санкции за превозно средство, а не за водач (безумно, защото автомобилите не се управляват сами, а от хора!; не само житейската логика, но и правната философия определя ясно, че субект на правото, с всички произтичащи права и отговорности, е индивидът, а не вещите);

3) санкцията е доживотна, защото не предвижда намаляване на застраховката след известен период на примерно поведение на водача (дори и в наказателното право в България доживотна присъда се дава в изключителни случаи на жестоки убийци, а в случая с „ГО“ – не; по принцип наказанието винаги има и изправителна цел – след нейното изтърпяване човекът може да продължи напред, а в случая с „ГО“ – не).

4) 400% -те процента потенциално увеличение спрямо 25% потенциално намаление (и то на осмата година за бонуса), без предвидена възможност за деескалация след определен период (например 2-3 години примерно поведение) – няма как тази скала да се обясни по друг начин, освен като откровен опит за драстично увеличение на „ГО“ в резултат на натиска на застрахователните компании за осигуряване на повече приходи.

ХХХ

Общественото обсъждане на новата система тепърва започва, но засяга милиони граждани. Затова ще ви бъдем благодарни, ако се включите активно в тях.

По-добре е да не ги оставяме само в ръцете на политиците и на заинтересовани кръгове в конфликт на интереси като самите застрахователи.

Вашите мнения включително и експертни коментари по темата очакваме на [email protected]

38 Comments

  1. Ами,ако пишман шофьор си купи „изряден“ автомобил и той ли става изряден?

  2. Сещам се, че отново се разчита на самосъзнание, на добросъвестност и ако ги нямаш…плащаш. Малко ми е соц, при капиталистите не се разчита на това, а първо на контрола. Радари, камери, докато човека се промени и после нямат грижа, защото той спазва правилата, няма избор. Такава е човешката природа и там между камерите се нарушава скоростта…

  3. за всяко провенение отнемат точки, а за добро поведение на пътя.. Нямааа поощрение.

  4. Гражданската отговорност се превърна в автомобилната, но глужяват шофьора..

  5. 400%, кой гражданин би бил съгласен, а застрахователите нямат ли право на мнение??.

  6. Хората плащат достатъчно високо такси за автомобилите си, докато застрахователи фалират, а юристите се грижат за собственият джоб.

  7. Юристите работят за собственият си интерес, а застрахователите и гражданите сами да устояват правата си.

  8. То хубаво качествен адвокат да ги съдере ама основната част от парите ще са за него а не за жертвата. Много лобистко в полза на аадвокатите

  9. Смисъл има само в наказването на виновните и бонус за отговорните шофьори, без да заместват Мпс-то им, нито да водят нов регистър на чисто новите автомобили, при установени нарушения или не установени такива на шофьора.

  10. Гражданска отговорност ще се превърне в автомобилна отговорност, а адвокатите ще измислят нови схеми на гърба на застрахователните.

  11. Как така и в застраховането, адвокатите се настаниха удобно, а най-долното е, че и докторите им играят по свирката за 100 лв. на пострадал

  12. И какво излиза? Пострадалите без стотинка, а адвокатите с палати в Бояна…

  13. След вкарването на тази система, ще има доста непродаваеми автомобили.

  14. Тази „схема“.. няма никакъв смисъл, как така колите ни ще са с досие…!?!

  15. Абсолютна кретения на откровено зависима комисия,предлагаща лобистки въвеждането на новата система.И те са наясно с това но пробват номера….ако мине мине.Не знам какви юристи са писали тая простотия,че на много места напълно отсъства логика.

  16. Важното е че нашите схеми ще си вървят на гърба на пострадалите хахах

  17. Всичко се вдига в тази държава. Единици останаха да живеят спокойно. В случая пак ще има цигански и адвокатски схеми

  18. Ситуацията е много неприятна. Този път хората наистина ще излязат на улиците. Дано се вземе правилното решение и да няма толкова губещи по веригата

  19. стига бе хора, как 80% хонорар, тея схеми с адвокати и посредници са толко порочни, че думи нямам

  20. Тези „юристи“ са взети от Топлофикацията и СРС ,защото „правните“ им принципи са същите.

  21. И все пак човек трябва да е малко интелигентен, за да се досети, че адвокатските схеми по болниците ще доведе до цени на Гражданската от 1000 лв. и на горе

  22. Напълно се солидаризирам с мнението на г-н Е. Кошлуков. Това да се санкционира колата не е безумие-то е кретенизъм.

  23. Ще стане, като преди 10 години, когато жителите на Ботев и Факултета се мятаха пред автомобили с надеждата да изкарат някой лев покрай адвокатите, които ги учеха на тези „трикове“

  24. Тъпа история. Ако сте чели и вчерашните статии излиза че най-много губят самите застрахователи+пострадали. ще има схеми с циганските барони и родата до 5то поколение

  25. Самото име „Гражданска отговорност“, съдържа смисъла от нея.
    Всякакви интерпретации са излишни!
    Водачът /а не автомобила/прави задължителна застраховка, като носи отговорност за действията си!
    За автомобила си има данъци /които се вдигат необосновано/ и такси.

  26. Говорим за „гражданска отговорност“, а не за отговорност на предмет…на жЕлЕзото! Дивотии!

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.