Михаил Баришников идва в България 

Михаил Баришников

Изключителният балетист и хореограф Михаил Баришников ще гостува с нашумялата постановка “Бродски/Баришников” на 19 и 20 януари на сцената на Софийската опера и балет. 

Баришников по уникален начин пресъздава с глас и движения поезията на Йосиф Бродски, пише за спектакъла Wall Street Journal. Според Financial Times “Постановката е хипнотизираща меланхолия”, а режисьорът Алвис Херманис казва, че  „това, което Миша прави с тялото, наподобява своеобразна, спонтанна електрическа енергия”.

От 2015 г. моноспектакълът обикаля световните сцени, играе се с нестихващ успех, а билетите се разпродават за броени часове. “Тази постановка е специален момент в моя живот – преход от балетната игра към театъра”, споделя Баришников. Режисьор на спектакъла е Алвис Херманис. Според концепцията му сцената наподобява прекрасна зимна градина, от която гениалният Баришников произнася стихове и проза на своя дългогодишен приятел от емигрантските години в САЩ – Йосиф Бродски. Освен с пластичните си умения, Баришников изненадва с таланта си на драматичен артист. Въздействащата му игра се допълва със записа с оригиналния глас на нобеловия лауреат – Бродски.

Представлението в София ще се играе на руски език, субтитрите са на български.

Световноизвестният балетист, актьор и хореограф Михаил Баришников е един от най-забележителните двигатели на съвременната култура. През 70-те успява да избяга от СССР в САЩ и благодарение на таланта си постига феноменални успехи в целия свят. Името му се нарежда до имената на знаменитите Рудолф Нуреев и Вацлав Нижински. Йосиф Бродски го определя като ненадминато гениално създание, за Лайза Минели той е чудо. Днес е на 70 г. и не спира да изненадва милионите си почитатели. Работи като арт директор на New York City Ballet, оглавява American Ballet Theater, играе в множество спектакли, филми, както и в култoвия сериал “Сексът и градът”.

През последните години управлява Baryshnikov Art Centre в Манхатън. В него инвестира един милион долара лични  средства и превръща мащабното арт пространство в истинска нирвана за артисти. „За мен България е много скъпа”, казва Баришников.  По думите му от нашата страна тръгва световната му кариера, защото през 1966 г. участва в Международния балетен конкурс – Варна, на който печели златен медал в категория деца и юноши.

За Йосиф Бродски

Нобеловият лауреат е роден на 24 май 1940 г. в  Ленинград (днес Санкт Петербург). В началото на войната семейството му се евакуира от града и се завръща през 1946 г. В 9-ти клас напуска училище, за да припечелва, работи в завод и в болнична морга, пътува с геоложки експедиции. Започва да пише стихове през 1957 г., попада в кръга на Ана Ахматова, но през 1963 г. поради отсъствие на постоянна работа е обвинен в тунеядство и осъден на петгодишно заточение в Архангелска област. Записки от процеса срещу него се разпространяват нелегално, правят го известен и през 1965 г. , благодарение на застъпването на Паустовски, Твардовски, Маршак и Ахматова се връща в Ленинград. През същата година в САЩ излиза книгата му „Стихотворения и поеми“, а през 1970 г. – „Спирка в пустинята“. В Русия (тогава още СССР) не е публикуван до 1987 г. През 1972 г. съветската власт го принуждава да напусне родината, емигрира в САЩ, преподава в

Мичигънския университет, а по-късно е професор в Колумбийския университет в Ню-Йорк. През 1987 г. му е присъдена Нобелова награда за литература и става петият руски писател (след Бунин, Пастернак, Шолохов и Солженицин) носител на тази премия. През 1990 г. е възстановено съветското му гражданство, през 1992 г. заема почетния пост поет-лауреат на Американския Конгрес. Умира на 28 януари 1996 г. в Ню-Йорк, тялото му е погребано във Венеция.

За Алвис Херманис

Латвиецът Алвис Херманис се налага на европейските сцени като един от най-интересните съвременни режисьори. Продукциите му получават световно признание и се търсят на най-сериозните международните театрални фестивали. През 2007 Херманис получава Европейската награда за нови театрални форми. От 1997 г. Херманис е артистичен директор на Нов театър – Рига, където работи на принципа на студио, в което се изследват възможностите за развитие на театралната естетика. Сценичният му език се отличава със своебразното преплитане на игра между натуралистичния детайл и различни знаци, образи и символи на източната и западната европейска култура. Така Херманис продължава последователния си интерес към търсенето на нови граници на реалността.