Как икономии на чертожната дъска и лош софтуер провалиха най-успешния самолет на „Боинг”

Снимка: iStock

Над 20 млрд. превозени пасажери по целия свят, хиляди машини във флотилиите на всички сериозни авиокомпании, над половин век вярна служба – „Боинг 737” е вероятно най-успешният реактивен пътнически самолет в историята. Освен това, от няколко дни е и машината, с която никой не иска повече да лети.

Това съобщава бТВ в аналитичен материал след катастрофата на самолета в Етиопия.

Все още има много неясноти около катастрофата с машина на Етиопските авиолинии от неделя, в която загинаха всички 157 души на борда само няколко минути след излитането. Знаем обаче едно – това е втори фатален инцидент с най-новата модификация на машината – „737 Макс”, за само няколко месеца.

Виждан от „Боинг” като глътка нов живот за класическия 737, сега той се превръща в тежест, която влачи цялата компания към дъното – ЕС и огромно количество други държави от Европа, Азия и Африка разпоредиха забрана на полетите с „Макс” модела и в резултат акциите на авиопроизводителя се сринаха.

Според много експерти проблемът с авиолайнера е заложен не просто при проектирането, а още при концепцията за новата модификация.

В конкуренция за оценявания на $200 млрд. пазар европейският гигант предлага модела А320. Той дебютира през 1987 г. и още от премиерата си е значително по-модерен от 737. Еърбъсът е с конструкция от композитни материали и електронно управление, докато дуралуминиевият „Боинг” се контролира механично и до днес.

Най-новата модификация на А320 – „Нео” от 2014 г., е с 15% по-икономична от предходната, което означава икономия за милиони за всеки, решил да я закупи.

Пред американската компания имало две алтернативи – да разработи нов модерен самолет или да се опита да вкара стария в XXI век. Първият вариант отпаднал заради цената си – над 30 млрд. долара плюс загуба на конкурентно предимство заради нуждата пилоти и наземен персонал да минат ново обучение.

В крайна сметка бил избран по-евтиният вариант, „рожба” на който е „737 Макс”. Авторитетното издание „Ем Ай Ти Текнолъджи Ревю” посочва в свой материал, че новата генерация е с по-големи двигатели с цел намаляване на разхода на гориво, като това е наложило корекции и в крилата и всичко това е довело до сериозна промяна в начина, по който машината реагира на подадените команди.

Най-важното обаче е друго – новата модификация развила тенденция да „вирва нос”, което води до риск от пропадане и влизане в смъртоносен свредел. „Боинг” предложили софтуерно решение на проблема – подобрен автопилот, който сам да коригира курса при риск.

Според източник на „Уолстрийт Джърнъл” в компанията, производителят решил да не дава повече информация на пилотите „от опасения да не претоварват редовите пилоти с твърде много информация”.

По първоначални данни, обаче, именно грешка на автопилота и невъзможност на екипажа да овладее самолета са довели до трагедията със „737 Макс” на „Лайънеър” от октомври, когато 189 души загинаха. Според разследващите дефектен сензор е подвел компютъра и той насочил машината към земята, като не позволил на пилотите да променят курса.

„Боинг” е твърде голяма и твърде важна компания за Америка и ще оцелее и след фиаското със „737 Макс”, но вероятно случилото се ще ускори „пенсионирането” на най-успешния ѝ продукт.