Гара „Подуяне“ може да стане част от националното ни културно-историческо наследство

Гара "Подуяне" Източник: НКЖИ

След 15 месеца втората по големина жп гара в София – „Подуяне“, ще бъде изцяло реконструирана с европейски средства при запазване на автентичния й облик и ще може да се превърне от обект с местно значение в такъв на националното ни културно-историческо наследство, предаде БТА.

Днес беше дадено символичното начало на обновлението на гаровия комплекс, който е дело на арх. Панайот Калчев и е изграден през 1930 г.

Реконструкцията на гаровия комплекс „Подуяне“ ще струва 2,3 млн. лева, като проектът е съфинансиран по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“.
През тези години гарата е била само частично ремонтирана, но въпреки това е била снимачна площадка на редица български и чуждестранни филми, сред които „Трейнспотинг 2“, на клипа на песента на Нина Николина и Калин Вельов „Абсент“, а още по-назад във времето – на песента „Ти ме повика“ на Лили Иванова.
Целта е да се реконструира гарата, която е строена през 1930 г., заедно с изградената през 1928 г. „Сточна гара“, изтъкна пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.

Той напомни, че това са вторите гари след столичната Централна. Оттогава на обекта са правени само частични ремонти, за да се поддържа функционалната експлоатация на гара „Подуяне“ и никога не е правен генерален ремонт, какъвто се предвижда – от покрива до детайлите, през инсталациите, коментира министърът и акцентира, че изпълнителят е задължен да запази автентичния облик на гарата, като бъдат подчертани архитектурните й детайли наред с функционалните изисквания за комфорт на пътуващите. Министърът напомни, че гарата вече е част от градската среда и от обект извън София, вече е в „сърцето“ на столицата.
Докато трае ремонтът на гарата, тя ще работи при спазване на необходимите мерки за безопасност.

Подновяването и модернизирането на жп инфраструктурата на страната е част от общоевропейски процес и след десетина – петнадесет години и за България този вид транспорт отново ще стане основен, защото е по-евтин, удобен и екологичен начин на придвижване, посочи още министър Росен Желязков. По данни на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ се предвижда модернизацията на 14 гарови комплекса, шест спирки и с национално финансиране на 25 гари тази година.

Ремонтът на гарите „Казичене“ и „Искър“ ще се извършва успоредно на този на „Подуяне“, както и на останалите гари. Предстоят ремонти и на други гари, сред които „Карнобат“, „Нова Загора“, където обаче има дискусия по отношение на елементите от градската среда, обясни министърът. Като цяло се очаква догодина те да бъдат завършени.

Този месец започва и изграждането на две нови гари „Костенец“ и „Обеля“. По повод идеята на главния архитект на София за изграждане на градска железница, министър Росен Желязков коментира, че тя е част от така наречения метрополитен подход към изграждането на железници и от виждането за развитие на интермодален транспорт в града и допълни, че ще се работи в тази посока.

Предвижда се на гара „Обеля“ да се направи транспортен хъб, където да бъдат ситуирани и трите вида превоз – жп, метро и автомобилен, като обектът трябва да бъде направен в рамките на програмния период.

В отговор на въпрос дали подкрепя идеята за въвеждане на тестове за по-възрастни шофьори, за да се ограничат пътните инциденти, министър Желязков подчерта, че е необходим риск-анализ с оглед на това доколко подобни тестове няма да доведат до увеличаване на административната тежест и доколко предложената възраст е пределна, след която се предполага, че ще има физически и психически причини да се налагат такива тестове.

В отговор на друг въпрос министърът напомни, че срокът за корекции и допълнения на офертите, които са изискани от петте фирми – кандидати за концесионери на летище София, изтича утре, а офертите ще бъдат отворени на 9 май.

По искане на румънската страна след Великден се очаква да бъде положено началото на проекта за мост при Свищов, напомни министър Желязков в отговор на въпрос и изтъкна, че правителството на Румъния вече е взело решение по този въпрос. Ще има събитие, което ще бъде нещо като „инагурация“ на идеята, след което предстои процес на предпроектно проучване от гледна точка на проектирането, на стъпките от двете страни на реката, както и на бизнес модела, който ще бъде съгласуван с Комисията, като това ще бъде публично-частен проект с избор на партньор по правилата, заедно със сроковете, концесионните такси /ако ще е в такъв режим/, техният размер и регулация, каза министър Росен Желязков.

По думите му, ако в рамките на годината бъде готов моделът, за година и половина – две, проектът ще стане реален. Министърът изтъкна, че това съвпада с виждането на правителството в рамките на следващия програмен период да се направи връзката на Свищов с магистралата Велико Търново – Русе. Останалите места, по искане на българската страна – при Силистра, както и искането ни за втори мост при Русе, също ще бъдат разработвани, допълни министър Росен Желязков.