Юлиан Попов: Софийският обществен транспорт трябва да се електрифицира 100%. Ето защо

Юлиан Попов
Юлиан Попов. Снимка от Фейсбук

Публикацията е от фейсбук страницата на бившия екоминистър Юлиан Попов

 

След днешния ден искам да предложа нещо, само наглед, радикално: Софийският обществен транспорт трябва да се електрифицира изцяло, 100%. Защо:

1. Защото може. Твърдят, че 60% от пътуванията в градски транспорт в София са на ток.

2. Чисто е, нулеви емисии, независимо за какви емисии говорим (освен замърсяване от гуми и спирачки, но това е друга тема).

3. Тих е. Шумът е напаст, но за да утихне градът, му трябва електрически транспорт (без свистящи стари трамваи).

4. Евтин е. Това твърдение е малко неточно. Електробусът е скъп, но подръжката му е много евтина. Трамвай и метро са много скъпи, но имат особени предимства. Но тролейбусът е особено привлекателен вариант.

5. Цената на електрорнергията е по-предвидима. София може лесно да произвежда чист ток за транспорта си.

6. Тролейбусите могат да играят роля в балансирането на електроенергийната система.

Има и други причини, но тези май стигат. Защо след днес? От две години разпитвам производители на автобуси какво могат да направят, за да възродят тролея и дали планират производство на тролеи, които могат да изминават разстояния без да са закачени за мрежа. Днес говорих в панел на една конференция с търговския директор на един от европейските производители на автобуси и тролейбуси. След панела говорих дълго с него и зададох обичайния си въпрос – защо не правите тролеи, които могат да се движат и без да са закачени за жиците. Правели, но малко, засега търсенето е малко, той също смята, че това е най-евтиният и чист вариант.

За да не навлизам в подробности (с радост ще отговоря на всеки въпрос), смятам, че София трябва да (1) има стратегия за пълна електрификация на градския транспорт, (2) развие специална програма за разширяване на мрежата с автобуси с (in motion charging, така се казва тази технология), (3) допусне, разбира се, и други електроенергийни транспортни технологии да се конкурират.

Такситата също могат да влязат в тази сметка. И, разбира се, другите градове. Мнения, въпроси?