Юлиан Попов: Без железарии, бетон, пластмаса и реклами в Борисовата градина

Юлиан Попов
Юлиан Попов. Снимка от Фейсбук

Текстът на бившия екоминистър Юлиан Попов за бъдещето на Борисовата градина е публикуван в личния му профил във Фейсбук и вдъхновен от днешното обсъждане на темата

През последните няколко седмици извървях поне 100 километра в Борисовата градина. Ходих, гледах, мислих, спомнях си. Много неща се изприказваха, ето и малко от мен:

1. Напълно подкрепям идеята, изглежда споделяна от всички, за никакво ново строителство.

2. Без ново строителство се оказа хлъзгава концепция, с която се злоупотребява. За мен тя означава “нищо ново”.

3. Важно е също да се събаря – Капитолия, Ариана, Гара Пионер, разни шарени павилиони и т. н. Колкото повече, толкова по-добре.

4. Специално за Ариана – сегашните постройки посред езерото просто безкомпромисно трябва да се пометат. Предполагам, че е предвидено.

5. Минимална намеса – напуканите асфалтови настилки да си останат така, както и пътеките из гората. Старите пейки са по-добри от нови пейки. Колкото по-малко се пипа, толкова по-добре. Дори добронамереното обновяване може да се окаже зъл враг на градината.

6. Всички колчета и бетонови ограничители за коли да се махнат. В градината няма място за коли по какъвто и да било повод освен при нужда линейки и пожарна. За полицията има коне и велосипеди.

7. Без железарии, бетон, пластмаса и реклами. Дървото трябва да е единственият разрешен материал в градината, включително за огради, павилиони, тоалетни.

8. И сега има добри подлези (без стъпала) за пресичане на пътни артерии. Това трябва да са единствените форми на пресичане, удобни за колела, колички, пешеходци. Има нужда от още.

9. Без подлез на Орлов мост. Подлезът там е абсолютно ненужен, освен ако не искаш да си купиш баничка.

10. Борисовата градина трябва безпроблемно и пешеходно да се свърже с общоградски пешеходни маршрути и така да се интегрира в пешеходната система на града. Повече за това скоро.

11. Никакви паркинги на мястото на изоставените трамвайни маршрути. Ако трамваите не се върнат, това трябва да стане част от системата зелени градски артерии.

12. Тротоарите край и входовете към градината трябва да станат лесно достъпни за детски и инвалидни колички. Сега не са.

Това са само някои от многото неща, които мисля. В никакъв случай не ги казвам в тон: как не ви е срам или защо не сте се сетили. Всичко казано тук е вече споделяно или планирано. Просто добавям своя глас на ходещ човек.

2 Comments

  1. Извинете, пропуснах. Имам предвид и „Тодор Александров“. И разбира се, нямам предвид т.нар. „Линеен парк“ върху работещата трамвайна линия по „Македония“, нито пък същото по неработещата по приумица на СО и СОС трамвайна линия при ТВ кулата – семкаджийска работа, замазване на очите, пари за вземане.

  2. Авторът мисли в правилна посока. Обаче. Между 10 и 11 трябва да има нова точка: 10-11. Никакви изоставени трамвайни маршрути. Трябва да се прибави точка в края: 13. Гара Пионер да се използва по предназначение и СО да работи в сътрудничество със собственика – БДЖ. Забележка. отн. т. 11. В София няма система зелени градски артерии. Ако да би имало, то „Константин Величков“ сега щеше да е първоначално замисленото авеню – зелен булевард със забележително широки зелени площи и едроразмерни дървета надлъжно на градско автомобилно платно с ограничение на скоростта. Любопитство. отн. т. 8. Кои са пък тези подлези без стъпала, кои са тези пътни артерии?

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.