Създателят на „ПостБалканТон“: У нас по-лесно е да направиш кавър на Майкъл Джексън, отколкото на „Киора“

Алекс Нушев

За последните 10 години Алекс Нушев има мастерирани над 3000 продукции и 20 албума с популярна и етно-фюжън музика. Освен това, той е и композитор, аранжор, тонрежисьор и преподавател по китара.

Най-новият проект в портфолиото му на музикант е „ПостБалканТон“ с кавър версии на български хитове от 90-те години на миналия век. Първата от тях е „Бягство“ на „Авеню“ от 1995 г. Резултатът е повече от обещаващ – свеж звук с елементи на суинг и джаз, в изпълнение на млади и талантливи музиканти.

Пред БТА Алекс Нушев разказва за началото на „ПостБалканТон“, вдъхновението и трудностите да се обличат в нови дрехи хитовете от миналото.

По-долу публикуваме пълния текст на интервюто на Даниел Димитров от БТА с Алекс Нушев:

– Г-н Нушев, нека да започнем от там, че сравнението на „ПостБалканТон“ с Postmodern Jukebox е неизбежно.

– Да. Това е игра на думи и аз не крия, че идеята изцяло е вдъхновена от Postmodern Jukebox. Затова е сложена и тази представка преди Балкантон, за да е ясно. „ПостБалканТон“ означава след „Балкантон“. Искаме да правим кавъри на поп песни от 90-те години. Оказа се обаче, че това като документация и администрация, и уреждането на всички права е много трудно. По-лесно е да направя кавър на Майкъл Джексън или Фреди Меркюри, отколкото на „Киора“.

– Защо? Каква е най-голяма пречка?

– Музикантите тук искат непосилни суми. Дори стана така, че вече направихме кавър, но поради тази причина той няма да види бял свят. Нещата с „Бягство“ на дует „Авеню“ обаче стоят по съвсем различен начин. Боби Иванчев ни предостави правата за песента безвъзмездно.

– Какво да очакваме след „Бягство“?
– Имам идеи, но не смея да кажа нищо конкретно, преди да съм уредил правата. Иначе, освен „Бягство“ и „Вярвам в теб“, записахме и „Черната овца“ на „Ахат“. Изпълненията и на трите песни са на Зария Кантаржиева – вокали, Боян Бояджиев – китари, Иван Ценов (ударни) и аз на баса. Идеята е по-нататък да включим и пианист, и духова секция, и други вокалисти.

– Има ли вече изпълнители, които чуха новото „Бягство“ и поискаха да работите заедно?

– „ПостБалканТон“ ще бъде отворен проект, но още не съм го обявил публично. Надявам се, че „ПостБалканТон“ е проект, който ще живее дълго и всичко ще стане по естествен път. Има тонове българска музика, която плаче да бъде ремиксирана, пресвирена и освежена. Наесен, когато продължим с пълна пара, ще се включат и други изпълнители. Ще има гост диджеи. Може да се върнем и към музика от времето на „Балкантон“.

– Има ли нещо, което би могло да Ви откаже от „ПостБалканТон“?

– Трябват ми повече съмишленици, защото хората вече са наситени от електронен звук. А едно връщане към суинга и джаза може много да освежи музиката, включително и с електросуинг ремикси на поп парчета, които не са толкова динамични.

* * * *
Алекс Нушев е роден на 20 януари 1979 г. в град Сента (днешна Сърбия). Завършва тонрежисура в Националната музикална академия и композиция при проф. Красимир Тасков. Докторант е в областта на популярните жанрове в изследователска група „История на музиката“ в Института за изкуствознание към БАН. Докторантурата му е на тема „Метроритъмът като креативна категория в популярната музика: Аспекти на аранжимента“. От 2007 г. работи и като специалист в Института за изкуствознание по проект за дигитализиране на звуков архив с дигитален грамофон.

Нушев е автор на музиката за осем филма, на много класически композиции, ремикси на фолклорни обработки и популярни песни. Работил е с Лили Иванова, Константин Цеков, Орлин Горанов, дует „Ритон“, Маргарита Хранова, Тони Димитрова, Нешка Робева, „Булгара“, Стефка Саботинова, „Трик“, „Трамвай номер 5“, Борис Карадимчев, Стефан Диомов, Петър Писарски.

Като автор и изпълнител в областта на поп-музиката има изяви с Меги Ценова в дует Ph.D. и дует Vodari, с които за 2004 и 2005 г. има няколко награди, номинации, гастроли и участия във фестивали. За най-интересен и успешен свой проект приема Belonoga Рroject, заедно с Гергана Димитрова от „Ева квартет“.

Бъдете първият коментирал

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.