Местният вот в медиите – колко похарчиха партиите за първите 10 дни от кампанията?

Източник: Отворен парламент

На 27 септември официално започна кампанията за местни избори 2019. Екипът на Институт за развитие на публичната среда отново ще проследи дали доставчиците на медийни услуги спазват задължението да публикуват договорите си с политически субекти в тридневен срок след подписването им. Според разпоредбите на Изборния кодекс договорите могат да бъдат премахнати не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Мониторингът ни обхваща 42 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции (които може да видите тук), и договорите сключени от тях. За участниците, регистрирани в Централната избирателна комисия, сме включили и договори за местно отразяване (в това число и като част от местни коалиции).

Ще проследим дали средствата за медийно отразяване ще бъдат най-голямото перо от разходите на политическите субекти по време на предизборни кампании, както често се случва. Възможно е обаче драстичното орязване на държавната субсидия и спецификата на местните избори да намалят склонността на участниците да инвестират в политическа реклама.

Десет дни след началото на предизборната кампания публикуваме първите резултати от мониторинга с актуалност към 6 октомври 2019 г.

Според Изборния кодекс тарифите на медиите “…не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания.” Освен това цените и условията за отразяване трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Според изборното законодателство медийните услуги се заплащат от политическите субекти преди съответното излъчване или публикуване.

Към 6 октомври 2019 г. 27 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. Тук трябва да отбележим, че в. Черноморски фар е обявил само първите страници на договорите, от които няма как да се разбере тяхната сума.

Останалите 15 медии нямат или не са публикували сключени договори с участниците в предизборната надпревара. Това са: телевизиите – bTV, Nova, Алфа ТВ, БСТВ, вестниците – в. Труд, в. Дума, в. Сега, в. Монитор, в. Телеграф, в. Борба, в. Черно море, в. Старозагорски новини, Дневник и Капитал и агенциите – BGnes.com, Novini.bg.

Интересно е, че в. Труд маркира платено съдържание в броевете си – както се вижда на снимката от броя от 07.10, но не е обявил сключени договори с участниците в кампанията.

И тази кампания има медии, които не са публикували сключени договори, а същевременно имат предизборни банери на Интернет страниците си, агитиращи за конкретни кандидати. Такъв например е в. Борба:

Общата стойност на подписаните договори, публикувани от наблюдаваните от екипа ни медии, възлиза на 756356 лв. (без ДДС). В следващата графика може да видите обобщени данни по медии (графиката е интерактивна – ако натиснете предпочитана медия с мишката, ще видите разпределението на средствата по партии, коалиции и инициативни комитети):

Най-много средства към този момент е привлякла телевизия Канал 3 – 128783 лв. (без ДДС), следвана от БНТ – 101472 лв. (без ДДС) и в. 24 часа – 74380 лв.(без ДДС).  Прави впечатление, че сред най-предпочитаните медии се появява и местният в. Марица със 43950 лв. Голяма част от средствата за пловдивското издание е от договор с Национален фронт за спасение на България (14100 лв.).

Телевизия Евроком продължава с практиката си да сключва договори за безвъзмездно отразяване – общо 9 на брой, като те са със следните участници в кампанията: партия “Възраждане”, партия “Воля”, коалиция “БСП за България”, коалиция “Ние, гражданите”, коалиция “Движение заедно за промяна”, коалиция “Алтернативата на гражданите”, партия “Ред, законност и справедливост” и ИК Радослав Каратанчев. През тази кампания вече и ТВ Европа има сключен безвъзмезден договор – с партия ГЕРБ.

Към 6 октомври 32 политически субекта са сключили договори с мониторираните от екипа ни медии. В този период ВМРО – БНД е похарчила най-много средства – 106827 лв. (без ДДС). На второ място е Движение за права и свободи с разходвани 105130 лв. (без ДДС), следвана от БСП за България, която е похарчила 96117 лв. (без ДДС) за медийно отразяване.

Подробни данни за средствата, разходвани от партиите, коалициите и инициативните комитети за медийно отразяване, може да намерите в следващата графика:

Преди старта на предизборната кампания премиерът Борисов заяви, че “…На евроизборите сме дали на огромния брой медии от партийната субсидия, сега не даваме на никой.”. Въпреки това политическа партия ГЕРБ е вложила 74709 лв. (без ДДС), което я нарежда на четвърто място по разходвани средства.

Институт за развитие на публичната среда ще продължи да следи изпълнението на разпоредбите на Изборния кодекс по отношение на финансирането и отразяването на предизборната кампания в медиите.

Бъдете първият коментирал

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.