„Неравностойна битка“: защо Турция се наложи над България

Снимка: pixabay.com, архив

„Ердоган не се придържа към европейските правила, хиляди са в затворите, а сега ще бъде подкрепен с една милиардна инвестиция от Германия“, казва Росен Плевнелиев пред „Ханделсблат“. И други медии пишат днес по темата, обобщава Дойче Веле

Множат се критиките срещу решението на Фолксваген да строи новия си завод в Турция. Макар окончателната позиция на Надзорния съвет на концерна да не е официално обявена, вече е ясно, че германският автомобилен гигант очевидно е предпочел Турция пред България. „В продължилите месеци пазарлъци Фолксваген остави България и Турция да наддават една срещу друга“, пише в тази връзка германският „Тагесцайтунг“. Изданието отбелязва и причината, поради която везните са натежали в полза на Турция: според неназовани източници от Еврокомисията, Ердоган е обещал на Фолксваген преки държавни субсидии в размер на 400 милиона евро, както и покупката на 40 000 автомобила за турското правителство.

„Неравностойна битка“

Евродепутатът от партията на Зелените Райнхард Бютикофер е силно притеснен от решението на най-големия в света автомобилен концерн. Бютикофер е особено възмутен от факта, че страна като Турция, която погазва човешките права, свободата на печата и принципите на правовата държава, излиза победителка от съревнованието с държавата-членка на ЕС България – и то само защото турското правителство обещава субсидии, които в този размер не са позволени в ЕС. „При това Турция е в Митническия съюз на ЕС и всъщност би трябвало да спазва правилата за горните граници на държавните субсидии“, казва Бютикофер. А тази горна граница възлиза на 250 милиона евро, което е значително по-малко от 400-те милиона, обещани от Турция. И докато Ердоган просто е игнорирал това ограничение, България е била длъжна да се съобрази с него, заключава изданието.

За „неравностойна битка“ говори и бившият български президент Росен Плевнелиев. В разговор с германския „Ханделсблат“, който е озаглавил статията си „България не се предава в битката за Фолксваген“, Плевнелиев разказва, че правителството в София е направило всичко възможно, за да засили натиска над Фолксваген. Българска делегация дори е била в Берлин, но от канцлерството се чули само общи фрази – и уверението, че ставало дума за „решение на бизнеса“.

„Решението на Фолксваген в полза на Турция отслабва Европейския съюз“, казва Плевнелиев пред „Ханделсблат“ и добавя: „Ердоган не се придържа към европейските правила, хиляди са в затворите, а сега ще бъде подкрепен с една милиардна инвестиция от Германия“.

В тази връзка „Ханделсблат“ пише, че автомобилната индустрия е сред малкото бурно развиващи се сектори в България. Сред най-известните инвеститори са фирми като Магна, Фесто, Грамер и Костал, в страната се произвеждат и спирачки за Порше, както и софтуер за Мерцедес-Бенц.

Едно от големите „предимства“ на Турция

Инвестицията на Фолксваген отива в Турция не само заради огромната държавна субсидия, твърди на свой ред „Тагесцайтунг“ и обяснява, че едно от големите предимства на Турция е всъщност сериозен недостатък. В тази страна стачките на практика са забранени, а чуждестранни концерни, в това число и от Германия, безскрупулно се възползват от предимствата, които произтичат от репресиите срещу синдикатите, пише германското издание.

„Резултатът от тези репресии: ниски надници и заплати. Дори и за високо квалифицирани кадри. По данни на турския синдикат на работниците в металопреработващата промишленост, в турски заводи, сравними с бъдещия на Фолксваген, се плаща средна надница от 2,40 евро на час, а новоназначените получават дори само 1,40 евро. И макар разходите за труд да не са най-важният фактор, Турция определено предлага райски условия за предприемачите“, пише не без ирония „Тагесцайтунг“.

2 Comments

  1. Подкрепям напълно СОФИЯ ЦЕНТЪР! Стига с този Фолксваген, да върви в Турция. Може би при нас ще дойде нещо много по-добро! Не се съкнявам в това!

  2. Всички тези жални излияния по медиите ми приличат на едно – блъскането и боричкането на „негърчета“ под акостирал круизен кораб с гладни за зрелища германски пенсионери, хвърлящи шепи центчета във мазната вода на поредното пристанище. Опомнете се бе, хора! Става въпрос за завод за коли. Нищо повече. Не подценявам инвестициите. Ама чак пък толкова?!

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.