Мария Габриел: Изкуственият интелект може да е в полза, когато е контролиран от човека

Снимка: Пресофис на Мария Габриел

Вярвам в голямата сила на образованието. И винаги се застъпвам за необходимостта от доближаване на образованието до новите изисквания на пазара на труда, на цифровата ера. Най-добрите инвестиции в  бъдещето са инвестициите в хората. Едва ли има съмнения в това. Уменията и образованието са двигател на конкурентоспособността и иновациите на Европа. Образованието, уменията, научните изследвания може би за първи път са поставени толкова високо в европейския дневен ред и на следващата Европейска комисия. Пред нас е предизвикателството да ги изпълним със съдържание, с нови резултати и по-иновативни решения. Това заяви българският еврокомисар за цифровата икономика и общество Мария Габриел при откриването на XV Национална конференция по е-Образование „Дигиталните иновации в помощ на е-Образованието“, организирана от ICT Media.

Тя наблегна, че образователните системи и училища в Европа имат нужда от подкрепа, за да се адаптират към новите реалности, и очерта едни от най-важните действия на Европейската комисия в тази посока.

През 2018 г. беше приет План за действие в областта на цифровото образование. Догодина се предвижда той да бъде актуализиран и допълнен с нови цели.  Мария Габриел поздрави Министерството на образованието и науката за издигането на цифровото образование като приоритет, подчертавайки положителните промени в резултат на инвестициите за оборудване на класните стаи, за въвеждане на нови технологии, за обучение на учителите.

„Учителите, училищните ръководители, учениците и родителите трябва да бъдат в основата на всяка реформа в образованието, за да може тя да бъде успешна.  Процесът на сътрудничество между образователните институции и технологичните дружествата също е от ключово значение.  Европейският план за действие в областта на цифровото образование вече дава резултати в държавите членки“, отбеляза комисарят.

Мария Габриел определи свързаността в училищата като предварително условие за предприемане на каквито и да е усилия за е-Образование. Скорошно проучване за използването на ИКТ в училищата показва, че има значителни разлики в дела на учениците, които учат в училища с високоскоростен интернет.  По-малко от 10% от учениците в селата или малките градове имат достъп до високоскоростен интернет в училище. Европейската комисия планира нов  инструмент за финансиране на свързаността на училищата в рамките на програмния период 2021—2027 г.

Друга от водещите инициативи е Европейската седмица на програмирането. Българският еврокомисар информира, че тазгодишното седмо издание е счупило всички рекорди с повече от 67 000 регистрирани събития в Европа и извън ЕС. Нейната амбиция е до края на 2020 г. поне 50% от всички европейски училища да се включат в инициативата. По думите й, подпомагането на един учител да използва компютърни програми и устройства в преподаването има много по-голямо въздействие от предоставянето на таблет на всеки ученик в класа.

Мария Габриел сподели и за бъдеща инициатива по Хоризонт Европа – т.нар. инициатива за наставничество. „Идеята е да се развият мрежи от дигитално напреднали училища, които да наставляват по-малките, създавайки по този начин кръг на наставничество. В рамките на програма Хоризонт Европа съвсем скоро ще бъде отворена покана и се надявам българските училища да се включат активно в тази инициатива“, заяви комисарят. В следващите месеци ще стартира и проект Girls4STEM, чиято цел е да засили интереса на момичетата към науката, технологиите, инженерството и математиката.

Тя обърна специално внимание и на потенциала на изкуствения интелект в образованието. Той може да подкрепи качествено и приобщаващо образование, но също така да създаде разлика в уменията, с която образователните системи трябва да се справят. ЕК и държавите-членки разработиха наскоро координиран план за развитие на изкуствения интелект, а планираните мерки варират от създаването на специална магистърска програма за изкуствен интелект до обучения на работното място и стажове за млади хора.

По отношение на бъдещите програми, свързани с образование, Мария Габриел привлече вниманието върху Еразъм+. Тя смята да предложи в рамките на програмата учредяване на награда за иновативен учител, по-голям виртуален обмен, повече  мобилност за класове и учители.

„Цифровото образование днес е важна част от всяка национална стратегия за образование. Всички държави-членки са изправени пред едни и същи предизвикателства. Нуждаем се от адаптиране на учебните програми, отваряне на училищата и укрепване на връзката между образованието и пазара на труда. Съпътстващите мерки, било то в Хоризонт Европа, Еразъм или Творческа Европа, ни позволяват да постигнем напредък в образованието, включително цифровото образование в цяла Европа. Вярвам, че България ще се възползва максимално от тези програми в полза на образованието“, заключи комисарят за цифровата икономика и общество Мария Габриел.

Бъдете първият коментирал

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.