НСО – време е за промяна, г-н президент

Снимка: НСО

Трудно е един бивш военен да се раздели с персоналната си малка армия

Евгени Петров

Във вторник по БНТ политическият анализатор Георги Харизанов хвърли една малка, но много ефектна бомба – попита защо правният съветник на резидента проф. Емилия Друмева идва за участие в предаване на БНТ с кола на НСО.

Няма и час преди това уважавана фигура като Бойко Ноев по бТВ призова службата просто да се закрие, защото в този си вид на практика би трябвало да обслужва няколко души с 40 млн. бюджет и стотици служители.

Ден преди това остри критики към НСО публично отправи и бившият неин ръководител ген. Владимир Владимиров.

Преди дни стана ясно, че колата на НСО, блъснала 14-годишно момче е закарал до вкъщи секретаря на президента Димитър Арнаудов.

И медии, и социални мрежи ехидно заговориха за луксозните безплатни таксита на НСО (“скъпа таксиметрова компания“ по Владислав Горанов, още от миналата година). Според финансовия министър „Службата за охрана има своите функции да защитава Конституцията и тези политици, които са застрашени. Но когато говорим за това да вози министри или да вози хора, които на практика нямат нужда от подобна услуга, това си е таксиметрова услуга“. (В интервю за бТВ)

Затова обществото от много време се пита: Защо къпещият се в народна любов омбудсман трябваше да бъде обслужван от НСО?

Защо Доган 10 години след излизането му от оперативната политика трябва да бъде пазен и от кого?

Защо милионерът Делян Пеевски не си наеме частна охрана, ако се страхува за живота си?

Какъв е статутът на съпругата на президента, която ползва луксозни коли и охрана от НСО при покупки в модни магазини? Формалният повод е, че още в началото на мандата на Радев е получен сигнал за заплаха срещу нея. Изтъркан номер. Всъщност най-голямата заплаха за Десислава Радева са нейните статуси във Фейсбук.

Заради обвитата в тайнственост дейност на НСО никой не може да разбере колко пъти съветници и служители (чиста 24-каратова проба чиновници) от администрацията на президента ползват коли на НСО като таксита, на какво основание и по какви правила?

Е, имат основание и това е най-циничното. Според закона за НСО (чл. 14 ал.14) 14. „НСО осигурява транспортно дейността на администрацията на президента на републиката“. Ами ето ви тема за дискусия. Знаете ли колко е всъщност администрацията на президента? И знаете ли, че тя включва всичко – от началника на кабинета му до последната хигиенистка?

Точно по този закон разкарват и Емилия Друмева до БНТ, но по него могат да транспортират и касиерката на президентството до дома и.

Ето за такива неща отиват част от 40-те милиона годишно за НСО. А службата има над 1000 служители. И за транспортната дейност (разбирай на чиновниците), са купени нови десет мерцедеса. А защо не нови шкоди, хюндаи, пежа и други по-скромни возила, или в администрацията на президента презират обикновените коли среден клас?

Но никой не пита. Защото доста плашещо звучи чл. 5 от този закон: „Националната служба за охрана е специализирана военизирана държавна служба към президента на републиката“.

Хайде стига с тези военизирани държавни служби!

Да, трябва да има охрана за първите хора в държавата. И вероятно за още няколко души, броими на пръста на едната ръка. Но нищо повече.

А за министрите, за които имаше идея да слязат от държавните коли, поне един шофьор е нужен. Но от самото министерство.

Министър Младен Младенов може да се пази не от НСО, а от служители на МВР, която пази и всички нас, на отбраната – от Военна полиция, а главния прокурор – от Съдебна охрана.

Какво пречи на членовете на КС да отидат до метрото, да шофират сами, или да ползват такси?

Какъв е проблемът?

Обществените настроения вече не са като в началото на 90-те години, когато на бившето УБО се гледаше като на някакво недосегаемо тайнствено божество. Време е за нов статут на тази служба. Защото повече така не може.

Обществото вече иска много повече прозрачност, много по-малко привилегии и рязко скъсяване на дистанцията между управляващи и управлявани.

Не може непрекъснато да даваме примери, че премиерът на Нидерландия се движи с колело, а президентът на Австрия ходи на работа с метро и същевременно да охраняваме вицепрезидента на страната ни, от когото никой не се интересува. И НСО да вози със служебните си коли секретарките, защото и те попадат в графата „администрация на президента“.

И ако някой трябва да започне промените – това са управляващите от ГЕРБ. Същите, които приеха и закона за НСО през 2015 година и президентът, който много се грижи за социалната справедливост. Защото в чл. 7 на закона за НСО е записано: „Президентът на републиката осъществява общо ръководство и контрол върху дейността на Националната служба за охрана“.

Но как един бивш военен да се раздели с персоналната си малка армия?

Структурата на администрацията на президента, която включва и много други служители, можете да видите ТУК

10 Comments

  1. Пропуснахте кметичката, също клиент на убо, предполагам, че е техническа грешка(пропуск), а не желание за подмиване и подсушаване на власт имащите комунета.

      • Да ги пази Хера, ли искаше да кажеш гуйо с уйо вг. Щото педалите червени, кметичката и онова плачещото постоянно момченце, зад Премиера, което го водят на екскурзии, в Сеул, в Загреб, Вашингтон и не знам си къде, да ми седи зад Премиера, мъж канара, само за да го пази от придворната свита журналисти, нещо не ми се връзва на стандарта на територията Ви, Това хюмне, зад Борисов, яде за цяло българско село, само на една командировка. ВИ ЕВА В СЕЛКИТЕ ЧЕРВЕНИ ПРЪЧКИ, ЛУСТРАЦИЯ ВИ ТРЕБА НАЛИ, ГЕНДО.

  2. Защо 10 години НСО пази Доган и Пеевски ли? Ами защото 10 години комунистите от ГЕРБ и другарят Борисов управляват и каквото господарят им Доган каже това правят.

      • Браво! В десятката сте, определяйки румен радев като некадърник и завистник от най-висока класа.

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.