Защо падна украинският самолет в Иран?

Какво се е случило на борда на падналия украински самолет в Иран? Дали е бил ударен? Или става дума за техническа грешка? И безопасно ли е да се лети с „Боинг“? Дойче Веле разговаря с двама експерти

 

Вчера (08.01.) в Иран падна украински самолет, извършващ полет от Техеран за Киев. Всичките 176 души на борда загинаха. 82 от тях са иранци, 63 – канадци, 11 – украинци (9 от които – членовете на екипажа), 10 – шведи, 4 – афганистанци, 3 – британци.

След катастрофата с украинския Боинг 737-800, редица авиокомпании, вкл. германската Луфтханза, спряха временно полетите си до Техеран и иракския град Ербил, където се намира една от двете военни бази, използвани от американските войски в Ирак.

„Това е техническа грешка“

Според иранските власти, причината за катастрофата с украинския самолет е техническа. Те заявиха, че един от двигателите на самолета на авиокомпания Международни авиолинии на Украйна (МАУ), паднал малко след излитането, се е запалил. Техеран изключва версията за терористичен удар.

Междувременно и западните спецслужби изключиха версията за нападение с ракета. В информацията, отричаща категорично версията за нападение, агенция Ройтерс се позовава на петима свои източници от западни разузнавателни служби – трима американци, един канадец и един европеец, но имена не се съобщават.

В същото време в интернет пространството се разпространяват различни слухове. Някои предполагат, че ракета на иранската противовъздушна отбрана (ПВО) погрешка е ударила пътническия самолет и това е причинило катастрофата. Припомня се, че пилотите на самолета не са изпратили сигнал за помощ преди машината да се разбие, както и фактът, че малко преди това Иран нанесе ракетни удари по две военни бази в Ирак, използвани от САЩ.

Известният австралийски авиационен експерт и главен редактор на специализираното издание AirlineRatings.com Джефри Томас също изключва категорично версията за нападение с ракета. В интервю за ДВ той припомни, че на борда на машината е имало и много ирански граждани. Затова не може самолетът да е бил мишена на умишлен или случаен обстрел. „Всичко говори за това, че е имало технически проблем“, убеден е Томас.

Експертът уверява, че ако украинският самолет е бил ударен от ракета, отломките от него на земята са щели да се разпръснат на голямо разстояние. Освен това съществува любителско видео, на което ясно се вижда, че самолетът започва да гори малко след излитането си от летището в Техеран. „Едва при удара на самолета в земята се стига до мощен взрив. Очевидно именно това е причинило смъртта на всички, които са били на борда“, казва експертът.

Междувременно иранските власти представиха първите си заключения за причините за катастрофата. В този предварителен доклад се казва, че малко преди самолетът да катастрофира на борда му е възникнал пожар, който иранските власти свързват с техническа повреда. Това се потвърждава от очевидци на инцидента – на земята, както и на борда на друг самолет. Освен това в документа се посочва, че когато се е разбил, самолетът вече се е връщал към летището в Техеран. Той изведнъж е изчезнал от радарите – бил е на височина 2400 метра. От пилотите обаче не е било изпратено никакво необичайно съобщение. Черната кутия на самолета вече е открита и е предадена на разследващите катастрофата. Бе съобщено, че тя е повредена.

„Боинг 737-800 е един от най-надеждните самолети“

Прибързано е да се прави връзка между катастрофата и конфликта между САЩ и Иран, казва и германският експерт по авиационна безопасност Тим ван Беверен. По неговите думи, снимките на разбилия се самолет говорят ясно за вътрешна повреда на единия двигател. „В самия двигател се е появил проблем в една от най-критичните фази от полета – набирането на височина“, казва той.

Ван Беверен припомня, че Боинг 737-800 е един от най-надеждните самолети в гражданската авиация  и се използва от редица авиокомпании в света, вкл. в Германия. Това потвърждава и Джефри Томас. Над 7000 самолета от този модел летят днес по света, казва той и допълва, че те „имат превъзходни показатели по отношение на безопасността“.

Разбилият се самолет е бил сравнително нов – в експлоатация е от 2016 година, а за последно е минал на технически преглед в понеделник (6.01.), без да бъдат открити някакви проблеми.

Бъдете първият коментирал

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.