Пиенето у дома е новото излизане навън – коронавирусът и алкохолът

Снимка: pixabay.com

Французите обичат да се запасяват с вино във времена на криза, германците – с тоалетна хартия: това са само част от митовете, появили се през тази глобална здравна криза, предават ДПА и БТА.

И все пак Германия съвсем не е единствената страна с празни рафтове в отдела за тоалетна хартия в супермаркетите, а продажбите на френско вино са спаднали.

Когато става дума за коронавируса и алкохола, нещата не винаги са ясно очертани.

Най-големият шок в ГЕРМАНИЯ, свързан с алкохола, несъмнено е отменянето на прочутия Октоберфест, бирения фестивал в Мюнхен. Но по време на коронавирусната криза немците купуват повече от обикновено алкохолни напитки от магазините.

Според базираната в Нюрнберг компания за пазарни проучвания GfK от края на февруари до края на март са продадени с цяла една трета повече бутилки вино в сравнение със същия период през 2019 г. Има и повишение с 31,2 на сто в продажбите на спиртни напитки като джин или шнапс спрямо предишната година. Експертите обаче отбелязват, че ръстът на търговията на дребно се компенсира от загубите в продажбите в гастрономическия сектор. Така че тези, които не могат да пият в ресторанта или бара, вероятно просто го правят у дома.

Според няколко социологически агенции продажбите на водка на места в РУСИЯ  е нараснало изключително много. Това развитие поражда известна загриженост. Например Султан Хамсаев от организацията „Трезва Русия“ казва: „Не трябва да допускаме този опасен вирус да стане причина за други заболявания“. В миналото е имало неколкократни опити за контрол върху проблема с алкохола в страната.

Бившият  съветски президент Михаил Горбачов безславно се провали навремето с такава кампания и до днес мнозина руснаци все още го мразят заради забраните, които се опита да наложи.

В ЮЖНА АФРИКА обаче политиците възприемат тъкмо този подход: в борбата срещу коронавируса национална забрана върху алкохола и цигарите е съпътствана от строг петседмичен полицейски час. Често има инциденти с кражби на алкохол от магазините в страната. Хората – млади и стари – опразват цели магазини. Черният пазар също процъфтява: чрез чат групи можеш да получиш незаконни доставки от вино, уиски или цигари на завишени цени. Въпреки това полицията смята, че забраната е успешна. Министърът на полицията Бхеки Селе дори предложи ограниченията върху продажбите да останат и след пандемията.

Според медийни публикации черният пазар процъфтява и в ИНДИЯ, където магазините за алкохол и баровете са затворени в голяма част от страната. В най-южния щат Керала централен „горещ телефон“ за помощ е регистрирал изключително голям брой обаждания от хора, отчаяно желаещи да се сдобият с алкохол. Всъщност продажбите на спиртни напитки са важен източник на приходи за много щати, осигуряващ средства, които сега те могат да използват в борбата срещу коронавируса. Затова в много щати искат отново да продават алкохол.

От друга страна във ФРАНЦИЯ, която е тежко засегната от вируса, има слаб интерес към забрана на алкохола. Аперитив от чаша вино е част от културното наследство на страната. Въпреки това продажбите на алкохол в супермаркетите са спаднали с цели 16 процента през първите 12 дни от въвеждането на карантината, сочи проучване на института за пазарни проучвания „Нилсен“ от началото на април. Според изследването шампанското е особено силно засегнато – продажбите му са намалели с 52,5 на сто през този период.

В съседна ИСПАНИЯ също няма правителствени мерки за ограничаване на потреблението на алкохол. В мегаполиси като Мадрид, Барселона и Севиля вече не е възможно да отидеш на бар за „aperitivo“, така че е много по-вероятно хората да пият у дома. Според изследване от началото на април на списанието за търговия „Инфортейл“ (Inforetail) продажбите на бира са скочили с близо 80 процента само за седмица, а на вино с цели 60 на сто.

Да се празнува в петък вечер с приятели в бар – „sextou“, е класическа част от живота в БРАЗИЛИЯ. Но срещите на чаша  кайпириня – коктейл, за който се твърди, че е създаден като лек срещу испанския грип, сега са възможни само чрез виртуални събирания по интернет. В резултат продажбите на алкохол в супермаркетите в Рио са по-високи дори отколкото по време на карнавала, сочи съобщение на новинарския портал G1.

Трябва да споменем, че Световната здравна организация предупреждава да не се приписва на алкохола някакво свойство, предпазващо от коронавируса. Това е „опасен мит“, която съществува по света, казва СЗО. Погрешно е да се вярва, че „консумацията на алкохол с висок градус може да убие вируса на Covid-19; това не е така“. Напротив потреблението на алкохол отслабва имунната система, а също се свързва с множество болести, които могат да направят човека по-податлив на коронавируса.

 

Бъдете първият коментирал

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.