Донка Байкова съветва: Яжте плодове и зеленчуци, пийте на всеки час чаша вода!

Донка Байкова Кадър: БНТ, архив

При 34 градуса температура на околната среда терморегулацията се осъществява единствено чрез изпотяване, затова и храните, които подбираме са с високо водно съдържание – това е групата на растителните храни – плодовете, зеленчуците. Това каза по БНТ проф. Байкова, специалист по хранене и диететика и допълни, че в този сезон изключително важно е да се пие достатъчно количество вода.

Режимът на хранене в топлите месеци на годината е коренно различен от този през студените месеци. Ние имаме циклично хранене, т.нар. сезонно и инстинктивно организмът на човек подбира тези храни, които са подходящи, за да се чувства комфортно, обясни проф. Байкова.

По думите ѝ леките храни съответстват на физиологичната потребност на човека от калории и нутриенти, които трябва да осигурят на организма достатъчно течности, витамини, минерали, соли.

Възрастният човек трябва да включи по 40-50 милилитра вода на кг телесно тегло. „Ако човек е физически активен, два часа преди тренировка трябва хубаво да подготви тялото си с около 700 милилитра вода, непосредствено преди тренировката – още толкова количество и по време на тренировката на всеки час по още 700 милилитра“, препоръча специалистът по хранене. Течностите, които приемаме, освен вода, могат да бъдат айрян с щипка сол или доматен сок, плодово-зеленчуково смути.

Проф. Байкова коментира и опасността от слънчеви и топлинни удари, като предупреди, че жаждата е закъснял симптом на дехидратацията. Недопустимо е да допускаме жажда. На всеки час трябва да поемаме по чаша вода. Зависи дали сме на закрито или отвън на открито – добре е помещенията да се охлаждат, като се съобразяваме да не поддържаме голяма разлика в температурата в затворено помещение и външната среда. Допустимата амплитуда е 7-8 градуса. За хората, които приемат медикаменти за лечение на хипертония, алергии, диабет и др. е добре да приемат по-големи количества течности, за да се предотврати топлинен удар.

Специалистът по диететика и хранене обясни, че при топлинния удар няма изпотяване заради дехидратацията от предишния период. В тази ситуация може да се стигне до загуба на съзнание. При слънчев удар, под въздействие на излагане на светлина и топлина, първоначално има много силно изпотяване, впоследствие симптоматиката е същата като при топлинния. В случай на подобно състояние е важно охлаждане на цялото тяло и приемът на течности. За да се предпазим от това, е добре да носим светли дрехи, посъветва тя и отново припомни в никакъв случай да не забравяме да приемаме достатъчно течности.

Особено внимание трябва да се обръща на децата. те трябва да приемат достатъчно течности на базата на плодове и зеленчуци, да бъдат извеждани с шапки и светли дрехи навън и да не престояват дълго време на слънце, предупреди проф. Байкова.

Бъдете първият коментирал

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.



Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.