
Гигантският контейнеровоз „Евър Гивън“, който блокираше Суецкия канал близо седмица, е започнал да се движи днес, предадоха АФП и БТА, позовавайки се на сайтове за проследяване на морския трафик.
Кърмата на плавателния съд се е преместила от западния бряг. Информацията бе потвърдена от източник на канала.
По този начин вече е освободено пространство за преминаване през канала.
„Евър Гивън“ ще премине през предварителни проверки преди да бъде преместен.
Дългият 400 м плавателен съд, който тежи 200 000 тона, заседна във вторник сутринта насред силни ветрове и пясъчна буря, която влошаваше видимостта.
Суецкият канал е един от най-натоварените маршрути и блокирането му от контейнеровоза доведе до огромни търговски загуби.
Около 12% от глобалната търговия преминава през 193-километровия канал, който свързва Средиземно с Червено море и осигурява най-кратката морска връзка между Азия и Европа.
Близо 370 кораба, от които 25 петролни танкера, не могат да преминат през Суецкия канал заради заседналия в него контейнеровоз. Това съобщи вчера ръководителят на египетската служба за управление на водния път Осама Рабие, цитиран от Ройтерс и БТА.
„369 плавателни съда, включително 25 петролни танкера, очакват да преминат през канала“, каза той в ефира на телевизия Ал Арабия.
По думите му се разглежда възможността да им се предоставят отстъпки (намаляване на тарифите за преминаване на канала – бел. ред.), след като се разреши ситуацията с навигацията.
„Работим денонощно, за да преместим заседналия кораб“, добави Рабие. Не се изключва и трети сценарий – разтоварване на кораба в сътрудничество с Нидерландия чрез компанията собственик. Само че, според ръководителят на службата, този сценарий е много труден и ще отнеме много време, допълва ТАСС.
Той заяви отново, че дневно се губят между 13 и 14 милиона долара приходи, подчертавайки обаче, че каналът не носи юридическа отговорност за случилото се.
Снощи източници от ведомството информираха, че носът на кораба най-накрая е започнал да се движи, което би трябвало да има положителен ефект върху цялата операция. Съобщено бе и, че спасителните екипи са успели да задвижат руля на кораба и да стартират витлото, което ще позволи маневриране назад, ако се наложи. В изявление, разпространено по-рано днес на уебсайта на канала, Рабие информира, че влекачът „Машхур“ е премахнал 27 000 кубични метра пясъчни скали на дълбочина 18 метра.
Два допълнителни влекача – нидерландски и италиански – се притекоха днес на помощ в усилията по освобождаване на кораба с размер на небостъргач, но големите спедитори все повече отклоняват плавателните си съдове си от страх, че операцията може да отнеме много време, предаде Асошиейтед прес.
Оставете коментар