Здравни експерти от САЩ: Яйца и кафе може, аспартамът е приемлив

Според новите правителствени препоръки за здравословно хранене в САЩ трябва да се ограничи червеното месо и да се консумират повече зеленчуци и ядки

eating-eggs

Яйцата се завръщат с пълна сила, аспартамът е приемлив, но в умерени количества, въпреки че изкуствените подсладители са враг на битката със затлъстяването по света.

Допълнителна чаша кафе или чай дневно даже може да се отрази положително на здравето, но не забравяйте да консумирате повече зеленчуци. Това са част от новите правителствени препоръки за здравословно хранене в САЩ, пише „CBS news“, цитирана от vesti.bg.

Но най-важното – холестеролът, като този, който приемаме при консумацията на яйца – вече не се смята за заплаха за публичното здраве, пише „Уошингтън поуст„.

Според специалистите трябва да се избягва консумацията на червени и преработени меса.

В препоръките отпадат предишните схващания за ограничаване на холестерола, а приемът на кофеин в няколко чаши кафе дневно се смята дори за здравословен.

Американският здравен консултативен комитет към правителството, в който участват доктори и специалисти по хранене, обаче въвежда по-строги ограничения за солта, тъй като „американците все още прекаляват с нея“. Експертите въвеждат първите реални граници за консумацията на захар, като уточняват, че младите хора консумират повече, отколкото е препоръчително.

Въпреки че има някои промени, новите хранителни насоки се придържат към предишните от 2010 г.: прием на повече плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни, но да се избягват наситените мазнини, сол и захар.

Яйцата вече са разрешени

Холестеролът в храните вече „не се смята за притеснителен в големи количества“. Причината е, че количеството на холестерола в кръвта зависи от по-сложни процеси, отколкото се смяташе преди.

Комитетът твърди, че според нови доказателства „няма значителна връзка“ между сърдечните заболявания и холестерола. Специалистите обаче все още препоръчват да не се прекалява с наситените мазнини – до 10% от средния дневен калориен прием.

„Комитетът е открил, че количеството на приетия чрез храната холестерол не води непременно до по-високи нива на холестерола в кръвта. Холестеролът в кръвта обаче все още се смята за заплаха за здравето на сърцето“, обяснява д-р Йон Лапуук пред „CBS news“.

Внимавайте с добавената захар

Добавената захар не трябва да е повече от 200 калории дневно, категорични са от здравния комитет.

Американците в момента набяват чрез добавената захар около 13% от дневния си калориен прием – което е около 268 калории дневно. Младите хора приемат повече, отколкото възрастните, сочи докладът.

Според специалистите сладките напитки трябва да бъдат заменени с вода, а не с по-нискокалорични подсладени напитки.

Внимавайте и със солта

В ежедневието бързо си набавяме голямо количество натрий – един сандвич с пуешко филе и една супа средно се равняват на 2200 милиграма натрий.

Здравният комитет препоръчва гранича от 2300 милиграма дневно дори и при хора, които имат сърдечни проблеми.

Според препоръките от 2010 г. Не трябваше да се консумират повече от 1500 милиграма натрий дневно.

Може да пием кафе

Новият доклад включва за пръв път и приема на кофеин. Специалистите казват, че няма проблем да пием кафе, а и дори може да е полезно за здравето ни. Според учените има доказателства, че между три и пет чаши кафе дневно се счита за приемливо и дори има сведения, че консумацията на такава приблизителна доза кофеин намалява риска от развитие на диабет от тип две и сърдечни болести.

Има обаче едно условие – не добавяйте допълнителни калории – т.е. без сметана, мляко и захар.

Специалистите препоръчват на бременните да ограничат дозата кофеин до две чаши дневно.

Според насоките на здравните експерти енергийните напитки трябва да се избягват.

Повече плодове и зеленчуци

Според новите здравни насоки трябва да се консумират повече семена, ядки, плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни. Такъв хранителен режим е по-здравословен, отколкото този на днешните американци, който включва значителна консумация на месо и месни продукти.

Месото не трябва да се изключва напълно, но трябва да се ограничи – по-малко червено месо и повече бяло месо (морски деликатеси, риба, филе и др.).

Здравният комитет съветва и за умерена консумация на алкохол.