Екатерина Захариева пред Vevesti.bg: Всички оперативни програми са задвижени, тунел под „Шипка” ще има (втора част)

Актуализацията ще бъде до 2.8% от БВП, но дори и те няма да стигнат и ще се наложи да се правят икономии

8303_QDpFHaTiJoFjs8ikGySmlYi1T5fenv

Работи се паралелно по всички инфраструктурни проекти и най-вече автомобилните и ж.п. транспортни връзки. Това става ясно от втората част на интервюто на вицепремиера и министър на МРР, свързано усвояването на евросредствата и конкретното им разпределяне

Евгени Петров

 

Госпожо Захариева, всяко второ изречение на правителството, а и на очертаващите се победители на тези избори, е свързано с евросредствата и спасяването на оперативните програми. Можете ли да кажете макар и приблизително, колко пропуснахме да усвоим за една година? Какво спря и какво се забави?

 

Макар че основните усилия на правителството са съсредоточени върху това да не загубим средства по оперативните програми, все още съществува такъв риск. За ОП Регионално развитие има риск от загуба на 390 млн. лв. до края на тази година, ако до ноември не бъдат възстановени плащанията по програмата.  За ОП Околна среда тази сума е около 214 млн. лева, както и риск от допълнително генериране на задлъжнялост на ОПОС към общините, а оттам – и към изпълнителите.

 

Част от забавените проекти, за които сега полагаме усилия да ускорим, са този за изграждане на Северната скоростна тангента в столицата, програмата за енергийно обновяване на жилищата, строителството на части от магистралите Струма и Марица. Навсякъде сме идентифицирали проблемите и работим активно за преодоляването им и успешното завършване на проектите.

 

За какво успяхте да намерите ресурс, какво се задвижи и доколко хазната може да си го позволи, все пак таванът на дефицита е 3 процента?

 

Знаете, че правителството разреши на министъра на финансите да осигурява до 750 млн. лв. за финансиране на плащания по проекти на ОП „Околна среда“ и по двете приоритетни оси на ОП „Регионално развитие“

 

Отделно правителството отпусна на Министерството на регионалното развитие допълнително 11 500 000 лева за 2014 г. за финансиране на приоритетни инфраструктурни проекти.  Средствата са за отсечката Белокопитово – Каспичан от АМ „Хемус” (8,5 млн. лв.) и за отсечка от дясното платно на АМ „Марица (3 млн. лв.). Общо недостигът в бюджета за изпълнение на планирани дейности в областта на транспорта, околната среда, регионалното развитие и земеделието е над 3 млрд. лв.

 

Ако допълнителният дефицит е над 3 млрд. лева над заложения  91.5 млрд. лв. това означава, че той ще надхвърли допустимите от ЕС 3% от БВП. В тази сума обаче в момента са включени около и 1.5 млрд. лева за проекти по ОП „Околна среда“, а оценката за неизпълнението на приходната част на бюджета е в рамките на 900 млн. лв. основно в заложените параметри към Агенция „Митници“.

 

С актуализацията на бюджета за тази година, която служебното правителство ще предложи на новото Народно събрание, ще бъде предложен и дефицит между 2,6% и 2,8% на касова основа. Актуализацията  ще бъде готова до края на септември, но дори и с нея няма да може да бъдат обезпечени всички заявени от министерствата разходи и ще се наложи да се правят икономии.

 

Ще се ревизира ли програмата на Орешарски от публичната инвестиционна програма “Растеж и развитие на регионите”? Доколкото ми е известно към 160 милиона недоговорени трябваше да се върнат от общини и министерства. Но имаше предвидени средства и за изключително спорни, дори безсмислени проекти.

 

На заседание на междуведомствения съвет по този въпрос бе решено  да  бъде  прекратено финансирането на определени проекти, за които няма сключен договор с изпълнител до 15 септември 2014 г.

 

Общините, министерствата и други държавни ведомства, които не са сключили договори с изпълнители  до тази дата включително, няма да получат или ще трябва да възстановят към държавния бюджет предоставените  им средства. По предварителна информация става въпрос за около 160 млн. лева. Намерението ни е тези спестени пари да бъдат насочени към плащания по спрените от ЕК програми.

 

 

Защо бе спряна реализацията на „Хемус”, ще се намерят ли европари за нея и как ще продължи изграждането й. И експерти и политици твърдят, че тази артерия практически е това, което е „Тракия” за Южна България?

 

По АМ „Хемус“ за доизграждане остават около 250 км, които са разделени на 3 етапа. Първите 60 км (от Ябланица до пресичането с връзката между Плевен и Ловеч) се проектират от м. април, в ход е работата по следващите 85 км (до пресичането с път І-5), а всеки момент ще бъде възложено проектирането и на последните 110 км. В същото време е в ход и процедура по ОВОС за цялото трасе.