НАСА предупреждава: Колебания в орбитата на Луната може да доведат до наводнения

Луната Снимка: pixabay.com

Всеки голям крайбрежен град по света е изправен пред бързо нарастващи приливи и отливи заради колебание в лунната орбита. Ефектът се подсилва от повишаващото се морско равнище, причинено от климатичните промени.

Ново проучване на НАСА и Хавайския университет, публикувано в списание Nature Climate Change, предупреждава, че предстоящите промени в орбитата на Луната могат да доведат до рекордни наводнения на Земята през следващото десетилетие, съобщават CBS News и БТА.

Очаква се през следващото десетилетие да има малки колебания или „клатушкания“ в лунната орбита. Макар и с малък размер, те могат да имат голямо влияние над планетата ни.

От НАСА и Националната океанска и атмосферна администрация са стигнали до извода, че през 30-те години на този век има риск от невиждани до сега наводнения за всеки американски град, разположен на брега на океана.

Колебанията в лунната орбита са естествено явление, открито през 1728 г. Орбитата на земния спътник следва цикли през 18,6 години. Те предизвикват по-големи приливи и отливи в период от 9,3 години.

Орбиталните колебания досега не са били опасни сами по себе си, но този път учените са притеснени. С повишаването на морското равнище следващите наводнения, причинени от по-високия прилив се очаква да бъдат по-интензивни и по-чести от всякога.

През 2019 г. Националната океанска и атмосферна администрация отчита над 600 наводнения в крайбрежни градове. Учените очакват тази цифра да се повиши до 1800 или дори до 2400 през идното десетилетие. Наред с това ще има и засилен интензитет.

Комбинацията от гравитационното привличане на Луната, повишаването на морското равнище и изменението на климата ще продължи да изостря крайбрежните наводнения по нашите брегове и по целия свят. Градовете, разположени на океана, ще са все по-застрашени от бедствия„, споделя директорът на НАСА Бил Нелсън.

Вече се очаква повишаването на морското равнище да направи стотици хиляди квадратни мили брегова ивица необитаеми и потенциално да измести над 100 милиона души по света до края на века.

Наводненията, причинени от лунни цикъл, се характеризират не токова с голямо количество вода, а с голяма честота и натрупване.

Ако паркингът пред офиса ви, ресторанта ви на крайбрежната улица или магазинчето ви за сувенири се наводняват 15 дни в месеца, то бизнеса ви ще фалира. Преливащите септични ями на много от курортните места ще създадат здравен риск за милиони„, предупреждава авторът на изследването Фил Томпсън.

Бъдете първият коментирал